Рейтинг пользователей: / 0
ХудшийЛучший 

Події та новини - Фотофакти

26 лютого в обласній бібліотеці для юнацтва відбувся брейнстормінг “Література і контркультура” — перший захід в рамках нового обласного бібліотечно-освітнього проекту “Трикутник агентів змін: читацька компетенція бібліотекарів, вчителів, молоді”.

Бібліотекарі і викладачі — слухачі курсів підвищення кваліфікації Миколаївського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти —   обговорювали цікаві для підлітків формати залучення до читання. Допомагали присутнім вийти за звичні рамки сприйняття і стереотипів — професійних, вікових, посадових та багатьох інших — фахівці відділу соціокультурної діяльності молоді МОБЮ: завідувач відділу, інтелектуал і “ходяча енциклопедія” Андрій Алієв і бібліотекар, блогер і автор рецензій на книги для видавництв Марина Улановська.

Марина провела екскурс в світ найпопулярніших книжкових блогів, автори яких — підліток-школяр, студент, жінка-військовослужбовець, домогосподарка, письменниця, дизайнер. Так звані бук-блогери мають тисячі підписників, які їх читають, дивляться, слухають, яких вони надихають прочитати Книгу. Любов до книжок є потужною мотивацією створити власний затишний онлайн-простір, присвячений читанню, — книжковий блог, який потім стає не менш потужним поштовхом читати для інших. Присутні погодилися, що ми маємо приймати сучасний світ з його технологіями, йти “в ногу з часом”, в ногу з нашими читачами та учнями. Аналіз книжкових блогів як читацького щоденника може стати одним з напрямів промоції книги. Це буде корисно для вчителів і бібліотекарів для розуміння читацьких уподобань підлітків і молоді, для створення власної читацької компетенції. До такого висновку прийшли всі учасники брейнстормінгу.

Андрій запропонував розглянути роль контркультури в просуванні читання, а саме, як можна подавати літературу в контркультурній обгортці. І перше, що обговорили присутні, результат (підліток хоче прочитати книгу — ключове слово ХОЧЕ) та як досягти результату: методи “батога і пряника”, асоціацій з тим, що йому вже подобається, форми “подачі” книги, письменника чи взагалі читання як бренду, як загадки, незвична візуалізація, через емоції або символічні для певного віку і даного часу аналогії тощо. Присутніх зацікавила презентація Андрія про найяскравіші мурали України, які через зображення письменників, книжкових поличок або персонажів, цитування відомих поезій, висловів створюють не тільки гарний емоційний настрій, а позитивний образ читача і книги. Другий візуальний блок було присвячено 3D-зображенням на асфальті, які дедалі стають популярнішими в різних країнах світу. На вулиці під ногами перехожих наче оживають інші планети, архітектурні споруди середньовіччя, книжкові фантастичні світи. Вчителі і бібліотекарі погодилися, що такі форми популяризації книги, “вулична” культура популяризує читання широкому загалу, завжди і всім.

Перед початком третього блоку учасники брейнстормінгу спробували свої сили у літературній онлайн-вікторині “Карикатура як ліки на всі випадки”: треба було назвати прізвища письменників, карикатури на яких намалював український музикант, лідер та вокаліст гурту “От Вінта!”, художник, аніматор, громадський діяч, актор і сценарист Юрій Журавель.

Своєрідною “провокацією” стала презентація робіт ілюстратора Олександра Грехова до виставки “Квантовий стрибок Шевченка” в київському метро. Український поет зображений в образах відомих культурних і наукових діячів, а також анімаційних персонажів: Гаррі Поттера, Людини-Павука, пірата Джека-горобця, Статуї Свободи тощо. Виставка викликала в Україні жаркі дебати і навіть стала жертвою вандалізму. Не менш жаркі дебати були і в миколаївській бібліотеці. Заспокоївши вчителів і бібліотекарів, Андрій наголосив, що виставка створена за сприяння Національного музею Тараса Шевченка, головного популяризатора його творчості у світі. Радість від впізнавання, несподівані паралелі, сміх, гарний настрій і бажання прочитати/перечитати Шевченка — основний меседж позитивних відгуків її глядачів. Цікаву думку висловив власник закладу Pizza Veterano Леонід Остальцев: “Ця виставка, цей Шевченко приверне набагато більше уваги молоді, ніж всі заняття з української літератури. Це не нафталін, а осучаснений Кобзар в образах супергероїв сучасності”. Художник Андрій Єрмоленко впевнений: “Запитайте будь-якого школяра, що він знає про Шевченка? Відповіді будуть як під копірку. А ось покажи їм Шевченка в образі Дарта Вейдера та ще й прочитай, чому художник вибрав такого персонажа, як в очах дитини неодмінно з'явиться живий інтерес”. Сам Олександр Грехов зазначив: “Для мене головне натхнення — спроба вийти за шаблонний образ, який існує в усіх підручниках. Хочеться показати його образ по-новому, що він може бути веселим, людиною, яку хочеться додати собі в друзі в Facebook”.

Підводячи підсумки брейнстормінгу, модератори наголосили, що молодь читає. Просто вона разом зі своїми книжками перемістилась в інший простір, у тому числі віртуальний. Про свої улюблені книжки молодь розповідає в інтернеті, своє бачення героїв, світу, сьогодення вона втілює на асфальті, парканах, будинках. Молодь проти культури “батьків”, проти “офіційної” традиційної культури. Вони пропонують свою, альтернативну культуру. Вони хочуть осучаснювати історію, літературу, хочуть бачити “символи” з людським обличчям. Інакше всі наші символи, як і Шевченко, залишаться для більшості рядком в шкільній програмі. А вчителі і бібліотекарі мають підтримувати альтернативні підходи молоді до промоції читання, популяризувати письменників та їх твори з неочікуваних сторін та різних точок зору, використовувати творчі методики і, насамперед, розвивати власну читацьку компетенцію.