Рейтинг пользователей: / 0
ХудшийЛучший 

Інформаційно-ресурсний центр - Молодіжне законодавство

Про схвалення Концепції Державної цільової соціальної програми “Молодь України” на 2021-2025 роки
1. Схвалити Концепцію Державної цільової соціальної програми “Молодь України” на 2021-2025 роки, що додається.
Визначити Міністерство молоді та спорту державним замовником Програми.
2. Міністерству молоді та спорту за участю заінтересованих органів державної влади розробити та подати до 1 березня 2021 р. Кабінетові Міністрів України проект Державної цільової соціальної програми “Молодь України” на 2021-2025 роки.
Прем'єр-міністр України
Д.ШМИГАЛЬ
Інд. 73


СХВАЛЕНО
розпорядженням Кабінету Міністрів України
від 23 грудня 2020 р. № 1669-р

 

КОНЦЕПЦІЯ Державної цільової соціальної програми “Молодь України” на 2021-2025 роки

Визначення проблеми, на розв’язання якої спрямована Програма

Державна цільова соціальна програма “Молодь України” на 2021-2025 роки (далі - Програма) базується на необхідності самореалізації та розвитку потенціалу молоді в України, її участі та інтеграції у суспільне життя, що розвиватиме їх національну свідомість на основі суспільно-державних цінностей та відповідального громадянства, надаватиме молоді можливості для успішної реалізації і соціалізації, підвищить рівень їх громадянських компетентностей, спроможності бути самостійними, життєстійкими, активними, патріотичними і відповідальними учасниками суспільного життя.

Програма ґрунтується на аналізі стану і проблем розвитку української молоді, результатів виконання попередніх програм, а також враховує програмні вимоги і перспективи, визначені переглянутою Європейською хартією про участь молоді у громадському житті на місцевому та регіональному рівні, ухваленою Конгресом місцевих та регіональних влад Європи 21 травня 2003 р., планом заходів з виконання Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 25 жовтня 2017 р. № 1106 (Офіційний вісник України, 2018 р., № 24, ст. 852), Указом Президента України від 30 вересня 2019 р. № 722 “Про Цілі сталого розвитку України на період до 2030 року”, Концепцією розвитку громадянської освіти в Україні, схваленою розпорядженням Кабінету Міністрів України від 3 жовтня 2018 р. № 710 (Офіційний вісник України, 2018 р., № 80, ст. 2686), документами Організації Об’єднаних Націй, Європейського Союзу та Ради Європи, що регламентують засади розвитку молодіжної політики.

В Україні існує позитивний досвід вирішення актуальних питань молоді. За результатами виконання Державної цільової соціальної програми “Молодь України” на 2016-2020 роки, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 18 лютого 2016 р. № 148 (Офіційний вісник України, 2016 р., № 21, ст. 828), впроваджено інструменти щодо участі молоді у процесах ухвалення рішень, реалізації молодіжної політики на місцевому та регіональному рівні; започатковано численні програми, конкурси і проекти для самореалізації та сталого розвитку молоді, зокрема виконується програма “Молодіжний працівник”, збільшується кількість молодіжних консультативно-дорадчих органів, молодіжних центрів, створено державну установу “Всеукраїнський молодіжний центр”, проводиться національний конкурс “Молодіжна столиця України”, здійснюється фінансова підтримка проектів молодіжних та дитячих громадських організацій, розширюється міжнародне молодіжне співробітництво та співпраця з міжнародними організаціями, започатковано обміни молоддю між Україною і Польщею та Україною і Литвою.

Водночас проблемами, які потребують розв’язання, є:

На основі даних репрезентативного соціологічного дослідження “Молодь України - 2018” було проведено оцінку та аналіз 24 форм участі молоді в житті суспільства (політична активність, мобільність, волонтерська діяльність, участь у діяльності інститутів громадянського суспільства, у житті суспільства через Інтернет, відстоювання власної думки тощо), що свідчить про нижченаведене:

Слід зазначити, що одним із пріоритетних питань молодіжної сфери Європейського Союзу також є підвищення рівня участі молоді в суспільному житті країн ЄС.

Водночас, за даними міжнародного проекту регулярних опитувань громадської думки “Євробарометр” за 2019 рік, більш як три четвертих від загальної кількості молоді, яка проживає у країнах Європейського Союзу, беруть участь у різних формах діяльності та долучаються до суспільного життя, і лише 4 відсотки молоді не залучені до жодної з форм участі молоді. Найбільш поширеними формами участі є участь у виборах (місцевих, національних або європейських) - 72 відсотки та волонтерській діяльності - 58 відсотків. При цьому 41 відсоток молоді бере участь у діяльності студентських або молодіжних організацій, 35 відсотків молоді відстоює власну думку шляхом участі в різних кампаніях, страйках та вуличних протестах.

Отже, існує потреба у визначенні таких пріоритетних завдань Програми, що забезпечать інтеграцію молоді в суспільне життя країни через підвищення рівня її свідомості, відповідальності, мобільності, економічної активності, життєстійкості, самостійності і спроможності. Адже коли молодь здорова, має громадянські цінності та компетентності, роботу, від якої отримує задоволення, можливості для саморозвитку, вона не тільки турбується про свій добробут та добробут своєї родини, а і має бажання спрямовувати свій час для розвитку своєї територіальної громади, села або міста, країни загалом. Це дасть змогу забезпечити підвищення рівня відчуття її приналежності до процесів, що відбуваються в Україні, та довіри до інститутів публічної влади.

Аналіз причин виникнення проблеми та обґрунтування необхідності її розв’язання програмним методом

До основних причин виникнення зазначених проблем належать:

Отже, для розв’язання зазначених проблем існує потреба у розробленні Програми, пріоритетні завдання якої виконуватимуться всіма заінтересованими сторонами: органами державної влади та органами місцевого самоврядування, інститутами громадянського суспільства, установами, закладами та фахівцями, що працюють з молоддю тощо, та враховуватимуть потреби, інтереси і можливості всіх категорій молоді, особливості кожної області та нові тенденції і виклики сучасного світу, а також враховуватимуть та усуватимуть перешкоди, які не дають змоги їм брати участь у житті суспільства.

Порівняно з попередньою програмою, дія якої закінчується у 2020 році, нова програма повинна включати завдання, що поєднують інструменти, які вже ефективно впроваджуються, з тими, що потребують удосконалення і реалізації нових підходів, що є принципово новими та сучасними для роботи з молоддю.

Мета Програми

Метою Програми є створення можливостей для самореалізації та розвитку потенціалу молоді в України, її участі та інтеграції у суспільне життя.

Визначення оптимального варіанта розв’язання проблеми на основі порівняльного аналізу можливих варіантів

Існує два варіанти розв’язання проблеми.

Перший варіант полягає у використанні статичного підходу до державної політики у молодіжній сфері, що не враховує вже наявний розрив між сучасною практикою молодіжної політики та нормативним регулюванням, що не відповідає потребам молоді. Цей варіант дає можливість забезпечити відтворення старого досвіду з мінімальним запровадженням нововведень.

Другий (оптимальний) варіант є динамічним, оскільки передбачає застосування оновлених концептуально сучасних підходів та використання широкого кола інноваційних механізмів та інструментів, що запроваджуються для роботи з молоддю шляхом поширення найкращого досвіду останніх років, впровадження рекомендацій українських та міжнародних експертів, молодіжного сектору Ради Європи, використання досвіду молодіжної роботи країн Європейського Союзу, рекомендації ООН щодо підтримки молодих громадян в усіх сферах життєдіяльності.

Оптимальний варіант дає змогу забезпечити:

 

Шляхи і способи розв’язання проблеми, строк виконання Програми

Для досягнення мети Програми передбачається реалізувати такі пріоритетні завдання:

- формування розуміння потреби у навчанні протягом життя, розвитку як цілісної особистості, яка поєднує невпинний фізичний, емоційний та інтелектуальний розвиток;
- формування її готовності та вміння діяти самостійно, знати та відстоювати свої права, нести відповідальність за свої дії та власне життя;
- вміння швидко адаптуватися до нових умов, об’єктивно оцінювати і реагувати на нові виклики та процеси, що відбуваються в державі та світі;
- розвитку умінь висловлювати і логічно обґрунтовувати власну думку, вміння конструктивно керувати емоціями, приймати рішення, розв’язувати проблеми;
- утвердження серед молоді антикорупційних принципів та принципів доброчесності;
- формування критичного мислення, розвитку медіаграмотності, протидії проявам гібридної війни, зокрема тієї, що ведеться Російською Федерацією в інформаційному просторі;
- стимулювання до вивчення STEM та STEAM дисциплін, наукових досліджень;
- розвитку лідерства та лідерських навичок (саморозвиток, міжособистісні стосунки та суспільна відповідальність);
- здійснення молоддю свідомого вибору життєвого шляху, професійного та кар’єрного розвитку, враховуючи їх власні інтереси, можливості та потреби ринку праці;
- ознайомлення з процесами державотворення та механізмом функціонування і взаємодії інститутів політичної системи, діяльністю органів державної влади та органів місцевого самоврядування, а також їх посадових осіб, залучення до державної служби та служби в органах місцевого самоврядування;
- формування культури підприємництва (у тому числі соціального), використання інноваційного потенціалу, стимулювання до відкриття власної справи, просування (промоції) креативних індустрій серед молоді;
- формування свідомого та відповідального ставлення до власного здоров’я;
- популяризації соціально безпечної поведінки, збереження репродуктивного здоров’я, у тому числі шляхом сексуальної освіти;
- сприяння гармонійному психічному розвитку, у тому числі через психологічну допомогу;
- посилення відповідального ставлення до планування сім’ї та відповідального батьківства;
- запобігання соціально небезпечним захворюванням та різним формам залежності, у тому числі вживанню психоактивних речовин, наркотичних засобів, психотропних речовин, алкоголю та тютюнових виробів;
- розвитку безпеки життєдіяльності;
- посилення відповідального ставлення до навколишнього природного середовища та культури відповідального споживання;
- розвитку неформальних спортивних рухів, вуличних тренувань та фізичної культури;
- сприяння поширенню толерантності і солідарності молоді, забезпечення створення умов для рівної участі всіх категорій молоді у суспільному житті, запобігання стереотипам, протидії ненависті та дискримінації за будь-якими ознаками;
- соціалізації підлітків із сімей, що перебувають у складних життєвих обставинах, дітей-сиріт, вихованців та випускників інтернатних закладів, молодих сімей, які потребують допомоги, молоді з інвалідністю, молоді, що належить до окремих етнічних груп, молоді з різними видами залежності;
- реінтеграції молоді з числа учасників бойових дій та їх сімей у суспільному житті;
- реінтеграції та інтеграції молоді з тимчасово окупованих територій України і з числа внутрішньо переміщених осіб та їх адаптації в українському суспільному просторі;
- соціальної адаптації молоді, яка відбула покарання у вигляді обмеження волі або позбавлення волі на певний строк;
підвищення рівня культури волонтерства серед молоді, у тому числі:
- здійснення навчання представників організацій, що залучають до своєї діяльності волонтерів, та фахівців, що популяризують волонтерську діяльність серед молоді;
- стимулювання молоді, зокрема вразливих категорій молоді, до участі у волонтерській діяльності та програмах сфери волонтерської діяльності;
- запровадження механізму підтримки громадянами організацій, що долучають до своєї діяльності волонтерів, для підвищення їх спроможності;
активізація залучення молоді до процесів ухвалення рішень, у тому числі:
- сприяння утворенню та розвитку молодіжних консультативно-дорадчих органів, органів учнівського та студентського самоврядування;
- застосування безпосередніх форм участі (петиції, запити, громадські бюджети участі тощо);
підвищення рівня поінформованості молоді про інструменти участі;
зміцнення соціальної згуртованості молоді, у тому числі шляхом здійснення обмінів молоддю в межах України та у партнерстві з іншими державами і міжнародними організаціями.
Розв’язання пріоритетних завдань, визначених Програмою, здійснюватиметься шляхом:
сприяння створенню умов для розвитку спроможності інститутів громадянського суспільства для досягнення завдань Програми, у тому числі:
- надання в установленому порядку фінансової підтримки молодіжним та дитячим громадським організаціям для виконання (реалізації) програм (проектів, заходів) та удосконалення механізму такої підтримки;
- навчання представників молодіжних та дитячих громадських організацій для підвищення рівня їх компетентностей для роботи з молоддю;
- надання консультацій інститутам громадянського суспільства, які працюють з молоддю, для підвищення рівня їх якості роботи з молоддю;
забезпечення функціонування молодіжних центрів, у тому числі:
- розроблення та впровадження програм, методичних, інформаційних матеріалів, ефективних інструментів для підвищення рівня спроможності молодіжних центрів та якості їх діяльності;
- забезпечення ефективності діяльності державної установи “Всеукраїнський молодіжний центр”;
- забезпечення нормативного врегулювання питання розвитку молодіжних просторів для їх роботи з молоддю на базі закладів культури та освіти;

 

Строк виконання Програми - з 2021 по 2025 роки.

Очікувані результати виконання Програми, визначення її ефективності

Виконання Програми забезпечить:

- збільшення відсотка молоді, яка має досвід волонтерської діяльності, до 20 відсотків (зараз 8,9 відсотка);
- збільшення відсотка молоді, яка бере участь у діяльності інститутів громадянського суспільства, у тому числі молодіжних та дитячих громадських організацій, до 40 відсотків (зараз 18,6 відсотка);
- збільшення відсотка молоді, яка бере участь у діяльності молодіжних центрів, до 7 відсотків (зараз 3,6 відсотка);
- збільшення відсотка молоді до 60 відсотків (зараз 56,7 відсотка), яка бере участь у виборах;
- 10000 представників органів учнівського та студентського самоврядування, молодіжних консультативно-дорадчих органів пройшли навчання щодо питань участі у процесах ухвалення рішень та суспільному житті;
- збільшення вдвічі кількості молоді, яка користується формами безпосередньої участі;
- збільшення щороку на 5 відсотків кількості молоді, яка відвідувала за останній рік інші населені пункти чи області України;

Оцінка стану виконання Програми проводиться Мінмолодьспортом у співпраці з науково-дослідними установами, іншими органами державної влади, органами місцевого самоврядування, інститутами громадянського суспільства на основі залучення представників молоді як суб’єктів оцінювання.

У разі потреби щороку може здійснюватися перегляд запланованої діяльності, пошук та впровадження більш ефективних способів розв’язання проблем молоді.

Оцінка фінансових, матеріально-технічних, трудових ресурсів, необхідних для виконання Програми

Видатки на виконання Програми здійснюватимуться за рахунок коштів державного і місцевих бюджетів та інших не заборонених законодавством джерел.

Обсяг видатків, необхідних для виконання Програми, визначається щороку з урахуванням можливостей державного та місцевих бюджетів під час формування їх показників.

Орієнтовний обсяг фінансування Програми становить 869575 тис. гривень.