Творча лабораторія для фахівців - Соціологічні дослідження
14.01.2020 09:35
У 2019 році Миколаївська обласна бібліотека для юнацтва провела локальне анкетування “Що читає молодь?”, в якому взяли участь 168 респондентів віком від 14 до 23 років. 51% опитаних жіночої статі, 49% — чоловічої.
Аналіз результатів анкетування спростував стереотип про нечитаючу сучасну молодь, а також не підтвердив поширену нині думку, що молодь читає лише за необхідністю, а не для задоволення. 64% респондентів не згодні з твердженням, що сучасна молодь не читає, 35% вважають його істинним, 1% опитаних не обрали жодного варіанту. Відповіді на запитання “Як ти особисто ставишся до читання?” свідчать, що 53% опитаних читають із захопленням, 39% читають за необхідністю, 8% респондентів не читають. Читати молодь спонукає прагнення до нових знань (45%), дещо менше — бажання поринути в іншій світ (40%), шкільна програма мотивує до читання 37% опитаних, бажанням розважитись і відпочити керуються 31% респондентів. 29% молодих людей читають, щоб краще зрозуміти себе та інших. 23% відстежують новини з теми, що їх цікавить, 20% прагнуть розібратися у проблемах сучасного світу. Можливість співчувати героям книги приваблює 14% респондентів. Красою написаного милуються 7%. 4% вважають, що читати модно.
Ми поцікавилися, яким саме джерелам інформації надають перевагу молоді люди. Найпопулярнішими виявились книги. В батлі форматів — електронна vs друкована, з мінімальним відривом перемогла електронна — 66% : 62%. Рейтинг популярності інших джерел інформації в молодіжному середовищі виглядає так: соціальні мережі — 51%, інтернет-ЗМІ — 26%, аудіокниги — 21%, друковані періодичні видання (журнали, газети) — 6%. Цифри свідчать, що в молодіжному середовищі інтернет-ЗМІ витіснили друковану періодику.
Запитання “Яку літературу ти читаєш?” покликане було виявити найцікавіші для молоді жанри. Серед запропонованих різновидів літератури — навчальна, художня і нон-фікшн. Користуючись навчальними виданнями, 54% респондентів обирають підручники та хрестоматії, 35% — довідники, енциклопедії, словники. Жанрові симпатії в “художці”: 54% — фантастика, фентезі, 46% — детективи, 35% — трилери, містика, жахи, 30% — комікси, манга, 29% — класика, 26% — love story, 20% — young adult, поезія та історичні романи по 17%. Щодо літератури нон-фікшн симпатії опитаних розподілилися наступним чином: 51% — психологія, 24% — особистісне зростання, самовдосконалення, 20% полюбляють читати мемуари, біографії видатних особистостей, 17% респондентів приваблює література про різноманітні хобі, документальна проза в топі у 14% опитаних, 7% цікавляться іншими напрямками нон-фікшну.
Обираючи, що почитати, більшість молодих респондентів керуються власною думкою (55%), до порад друзів прислухаються 47%, відгуки в інтернеті вартують уваги для 39%, перегляд екранізації твору спонукає до прочитання першоджерела 27% опитаних, поради вчителя і авторитетних особистостей мотивували по 23% респондентів, батьківськими мастрідами керуються 18%, реклама посприяла читанню 17%, однокласники (одногрупники) нараяли книжки 11% опитаних і лише 8% читали завдяки пораді бібліотекаря.
Більшість респондентів прагне не лише читати, а й обговорювати прочитане. 61% роблять це з друзями, 29% — з батьками, 28% — в інтернеті. Не діляться враженнями від прочитаного 32% опитаних.
Респондентам було запропоновано назвати найулюбленішу та нелюбу книги. Ось топ-3 зі знаком плюс: “Гаррі Поттер” Джоан Ролінґ, “Майстер і Маргарита” Михайла Булгакова, “50 днів до мого самогубства” Стейс Крамер. Більшість опитаних не назвали нелюбу книгу, пояснюючи це тим, що “не існує нелюбих книг, є не твої книжки”, “я не запам'ятовую те, що мені не сподобалося”, “я не дочитую ті, що мені не подобаються” тощо. Лідером читацьких антипатій несподівано став той-таки “Гаррі Поттер”. На другому місці опинилася книжка Е. Л. Джеймс “50 відтінків сірого”. В антирейтинг також потрапили “програмні” “Айвенго” В. Скотта, “Ромео і Джульєтта” В. Шекспіра й історична праця П. Толочка “Київська Русь”. Деякі респонденти не зазначали конкретну книгу, а вказували на свою нелюбов до казок, історичних романів, фентезійних творів, художньої літератури в цілому.
Отож, ще раз підкреслимо, що молодь читає і читає, здебільшого, для власного задоволення. Відзначимо, що більшість респондентів не тільки читають, а й обговорюють прочитане. Кожен третій робить це у віртуальному просторі. Анкетування також підтвердило, що стосунки інтернету та книги є складнішими, ніж просто конкуренція за увагу та вільний час молодої людини. Принаймні, для частини молоді вебпростір виступає у якості авторитетного порадника при виборі книг та майданчика для обговорення прочитаного. Відгуки в інтернеті за впливом на читацькі пріоритети юнаків поступаються лише порадам друзів. Якщо згадати, що перегляд екранізацій, що виявився досить впливовим чинником для читання твору, теж значною мірою відбувається в інтернеті, картина стає ще яскравішою.
Серед мотивів читання опитуваних переважає інформаційно-пізнавальний. Молоді люди розглядають читацьку діяльність як засіб одержання знань про навколишній світ, актуальної інформації з теми, що цікавить. Дуже поширене читання з гедоністичних мотивів: занурення в інші світи, відпочинок та розвага. Також важливим для опитаних є читання з навчальною метою. Досить скромне місце в читацькій мотивації молоді займають естетичні чинники (співчуття героям книги, милування красою написаного) і мода.
Художня література — в тренді. Саме художні книги переважають у читанні молоді. Найпопулярнішими жанрами виявилися фентезі, фантастика, детективи, містика. Це зрозуміло, враховуючи досить велике бажання зануритися в інші світи, розважитися, відпочити. Зарубіжна література популярніша за українську. Причина може полягати в тому, що іноземна література має велике розмаїття авторів, що пишуть у популярних серед молоді жанрах. Серед них є “розкручені”, всесвітньо відомі автори, що читачами сприймається як своєрідний “знак якості”. Українських же письменників, що працюють у даних жанрах ще мало, і вони недостатньо відомі. Серед різновидів літератури нон-фікшн з великим відривом лідирує психологія. Певно, це пов'язано з тим, що підлітковий вік та юність — час коли людина особливо інтенсивно прагне розібратися в собі та зрозуміти інших.
Дослідження виявило, що смаки сучасної молоді дуже індивідуальні. Респонденти виявилися людьми зі сталими читацькими смаками, адже більшість при виборі читання покладаються на власну думку. Засмутило, що лише чотирнадцятеро опитаних (8%) читали за порадою бібліотекаря і критично мало — троє (2%) — обговорювали прочитане з бібліотекарем. Однією з причин даної ситуації може бути те, що шукаючи власне місце у сучасному світі, бібліотеки позиціюють себе як багатофункціональні заклади, діяльність яких пов'язана не тільки з книгами. Отже, такий напрям роботи як промоція читання мимоволі відіграє меншу роль у бібліотечній роботі. А молода людина, що приходить до бібліотеки на засідання фотогуртка, задля участі у квесті або щоб попрацювати в інтернеті, має з бібліотекарем контакт суто функціональний.
Узагальнення результатів анкетування в бібліотеці:
1. Кажуть, що сучасна молодь не читає. Ти згоден?
так — 58 (35%)
ні — 108 (64%)
не обрали жодного варіанту — 2 (1%)
2. Як ти особисто ставишся до читання?
читаю з захопленням — 89 (53%)
читаю за необхідністю — 66 (39%)
не читаю — 13 (8%)
3. Що спонукає тебе читати? (можна обрати декілька варіантів)
шкільна програма — 62 (37%)
бажання поринути в іншій світ — 67 (40%)
прагнення до нових знань — 75 (45%)
мода — 6 (4%)
бажання розважитись, відпочити — 52 (31%)
милування красою написаного — 12 (7%)
бажання краще зрозуміти себе та інших — 49 (29%)
прагнення розібратися у проблемах сучасного світу — 34 (20%)
відстежування новин з теми, що цікавить мене, — 39 (23%)
можливість співчувати героям книги — 23 (14%)
інше — 11 (7%): саморозвиток, інтерес до автора та/або твору, бажання піти від проблем і світу, мене щось зацікавлює, захопливий сюжет, примус, бажання бути розумним, відсутність інших джерел, нудьга.
4. Яким джерелам інформації ти надаєш перевагу? (можна обрати декілька варіантів)
друковані книги — 104 (62%)
книги на електронних носіях (електронна книга, комп'ютер, ноутбук, планшет, смартфон) — 110 (66%)
аудіокниги — 36 (21%)
друковані періодичні видання (журнали, газети) — 10 (6%)
інтернет-ЗМІ (інтернет-журнали, інтернет-газети, блоги) — 44 (26%)
соціальні мережі — 86 (51%)
інше 4 — (2%): канали на YouTube, буклети, електронні бази даних.
5. Яку літературу ти читаєш? (можна обрати декілька варіантів)
навчальна:
підручники, хрестоматії — 91 (54%)
довідники, енциклопедії, словники — 58 (34%)
художня:
класика — 48 (29%)
детективи, трилери — 77(46%)
love story — 43 (26%)
фантастика, фентезі — 91 (54%)
комікси, манга — 50 (30%)
містика, жахи — 58 (35%)
історичні романи — 29 (17%)
поезія — 29 (17%)
young adult (для підлітків і про підлітків) — 34 (20%)
інше — 7 (4%): мотиваційна література, психологічні романи, пригоди, історична, фанфіки.
нон-фікшн:
психологія — 86 (51%)
особистісне зростання, самовдосконалення — 41 (24%)
мемуари, біографії видатних особистостей — 33 (20%)
документальна проза — 24 (14%)
література про різноманітні хобі — 28 (17%)
інше — 11 (7%): наукова література, філософія, література про музичні інструменти, бізнес.
будь-які книжкові новинки — 1 (1%)
6. Що впливає на твій вибір при читанні? (можна обрати декілька варіантів)
поради друзів — 79 (47%)
поради батьків — 30 (18%)
поради вчителя — 39 (23%)
реклама — 28 (17%)
відгуки в інтернеті — 65 (39%)
поради однокласників (одногрупників) — 19 (11%)
поради бібліотекаря — 14 (8%)
перегляд екранізації твору — 46 (27%)
поради авторитетних для мене особистостей — 39 (23%)
власна думка — 92 (55%)
інше — 5 (3%): літературні смаки видатних особистостей, просто беру книжку і читаю, анотація в книжці, опис на книжковому сайті.
7. З ким обговорюєш прочитане? (можна обрати декілька варіантів)
з друзями — 103 (61%)
з батьками — 48 (29%)
з однокласниками — 28 (17%)
з вчителями — 22 (13%)
з бібліотекарем — 3 (2%)
в інтернеті — 46 (27%)
ні з ким не обговорюю — 54 (32%)
8. Назви свою улюблену та нелюбу книгу
Улюблена:
Д. Ролінґ “Гаррі Поттер” — 18
М. Булгаков “Майстер і Маргарита” — 8
С. Крамер “50 днів до мого самогубства” — 6
Д. Грін “Провина зірок” — 5
О. Вайлд “Портрет Доріана Грея” — 5
А. Хірохіко “Неймовірні пригоди ДжоДжо” — 3
Р. Ріґґз “Дім дивних дітей” — 3
П. Зюскінд “Парфумер” — 3
К. Дойл “Шерлок Холмс” — 3
Д. Карнегі “Як здобувати друзів і впливати на людей” — 3
Д. Мойєс “До зустрічі з тобою” — 2
Д. Лондон “Біле Ікло” — 2
Ж. Верн “П'ятнадцятирічний капітан” — 2
Ж. Верн “20 000 льє під водою” — 2
А. Тодд “Опісля” — 2
Д. Глуховський “Метро” — 2
А. Сент-Екзюпері “Маленький принц” — 2
М. Твен “Пригоди Тома Сойєра” — 2
С. Кінг “Воно” — 2
Ш. Бронте “Джен Ейр” — 2
Р. Бредбері “Кульбабове вино” — 2
Нелюба:
Д. Ролінґ “Гаррі Поттер” — 8
Е. Джеймс “П'ятдесят відтінків сірого” — 4
В. Скотт “Айвенго” — 3
П. Толочко “Київська Русь” — 2
М. Булгаков “Майстер і Маргарита” — 2
Твоя стать:
жіноча — 85 (51%)
чоловіча — 83 (49%)
Твій вік:
14-17 — 110 (65%)
18-23 — 58 (35%)
< Попередня | Наступна > |
---|