Рейтинг пользователей: / 0
ХудшийЛучший 

Дорога до книги: письменник — бібліотека — користувач

Читання закладає фундамент ставлення підлітків до світу і до людей, воно має велике значення для їхнього подальшого життя. Останнім часом спостерігається зниження інтересу юнацтва до читання, що викликає занепокоєння не лише фахівців книжкової і бібліотечної справи, а й широкої громадськості. Усвідомлення “кризи читання” підлітків змушує шукати нові підходи до розв'язання цієї проблеми, найефективніші форми роботи з молоддю і колектив Миколаївської обласної бібліотеки для юнацтва (ОБЮ).


Завдяки спільній зацікавленості Миколаївської ОБЮ та бібліотекаря книгозбірні, письменниці Віри Марущак, з-під пера якої вийшли три прозові книги для юнацтва: “Вікнами до сонця”, “Батько з Португалії”, “Цезар, Галка і Новий рік”, було впроваджено авторський проект під назвою “Читаємо разом”. Його мета — вивчити потреби молоді в сучасній літературі, залучити різні категорії юнацтва до читання, популяризувати книги місцевих авторів, посилити роль бібліотеки як центру розвитку читання. Завдання проекту —організація зустрічей молоді з письменником, читання вголос, обговорення прочитаного, висловлення слухачами власних думок, а також надання фахових консультацій юриста і психолога, видання збірок за результатами авторського проекту, розповсюдження їх серед учасників заходів.

Проект має кілька спрямувань. Перший — робота з непідготовленою аудиторією. Це підлітки з девіантною поведінкою, які потрапили до Школи соціальної реабілітації. Дехто з них лише нещодавно навчився писати та читати. Для них автор прочитала оповідання “Жора”, головна думка якого актуальна для цієї читацької аудиторії — боротьба з наркоманією, але через образ маленької тварини — кота.

Письменниця запропонувала учням не лише обговорити оповідання, висловити своє ставлення до прочитаного письмово, а й створити малюнки зі своїм баченням викладеного у творі, спонукаючи цим прочитати оповідання кілька разів, розвинути в собі просторову уяву, фантазію. Здається, це вдалося. Такий висновок було зроблено після вивчення дитячих робіт.

Коли письменник і бібліотекарі знайомилися з творами підлітків, то стало ясно, що вони не хочуть долі головного героя — Дмитра, який став наркоманом, та вболівають за збереження сім'ї. Саме таких результатів очікувала авторка оповідання. В душі вихованців школи засіяно зерна добра, співчуття, вони почали осмислювати власну поведінку. Про це свідчать і малюнки, з яких також видно бажання мати власну добропорядну сім'ю, бути милосердними, відповідати за свої вчинки.

До роботи з підлітками залучаються волонтери молодіжного обласного благодійного фонду “Індиго”, користувачі бібліотеки. Вони організували збирання літератури для бібліотеки Школи соціальної реабілітації. Викликали інтерес і рольові ігри, запропоновані волонтерами, які за віком майже однолітки з вихованцями цього навчального закладу, але вже міцно стоять на власних ногах та чітко орієнтуються в життєвих ситуаціях.

Оповідання В. Марущак “Наука” стало наступним, з яким авторка прийшла до вихованців Школи соціальної реабілітації. У ньому йдеться про долю двох братів. Старший — пішов хибною дорогою — за крадіжки потрапив до в'язниці, менший — теж міг піти за ним слідом, але від цього кроку його застеріг саме старший брат, зрозумівши життєву помилку. Збірка, видана за результатами читання й обговорення цього твору, також ілюстрована малюнками вихованців, має коментар юриста, який нагадує про кримінальну відповідальність за злочини. Коли співробітники бібліотеки вручали ці збірки, то побачили щире зацікавлення хлопців, які вперше у своєму житті стали співавторами книги. Вони запевняли, що збережуть її на все життя.

Друге спрямування авторського проекту “Читаємо разом” — робота з учнями загальноосвітніх шкіл. Старшокласникам Миколаївського морського ліцею ім. М. Александрова і Першої української гімназії ім. М. Аркаса було запропоновано для обговорення оповідання про війну. Незважаючи на те, що вже третє покоління людей живе під мирним небом, молоді потрібно пам'ятати про історію своєї країни, народу, про тих, кому вони повинні завдячувати за життя без війни. Зосереджено й уважно слухали підлітки оповідання “Комендантські сторожі”, “Шматочок цукру”, “Чужі”. Ніхто не залишився байдужим.

У листах-відгуках та малюнках юних авторів знайшли відображення пам'ять про загиблих і шана до ветеранів. Бібліотечне видання “Війна... А більше слів не треба...” доповнено методичною розробкою уроку-дослідження з краєзнавчої літератури вчителя ЗОШ № 33 Л. Трощенко.

Третє спрямування — робота зі студентами вищих навчальних закладів. Студентам Чорноморського державного університету ім. П. Могили було запропоновано оповідання “Рушник” і “Сухарик”, в яких розповідається про Голодомор та людську доброту. Читання цих творів самим автором спонукало молодіжну аудиторію до осмислення думок, закладених в оповіданнях. Як результат — вийшов збірник під назвою “Поспішай робити добро, бо життя дуже коротке”.

Студенти Миколаївського національного університету ім. В. О. Сухомлинського активно відгукнулися на оповідання “Шоколад” та “Фальшивий король”, темою яких є розуміння дитиною дорослих проблем та людської гідності. Зараз готується збірка під назвою “Посієш характер — пожнеш долю”.

Для вдосконалення уроків з літератури рідного краю, на допомогу вчителям проводяться творчі зустрічі-уроки в телефонному режимі, наприклад, з учнями Первомайської загальноосвітньої школи № 19. Використовуючи програму Skype, до читання залучають не лише міську, а й сільську молодь.

Упровадження проекту “Читаємо разом” сприяло зростанню популярності творчості В. Марущак. Завдяки обласній програмі “Про підтримку місцевого книговидавництва” за кошти обласного бюджету вийшло три її книги: “Цезар, Галка і Новий рік”, “Пригоди Нюмочки”, “Джмелик-Мандрівник”, також на сайті бібліотеки розміщуються оповідання автора у форматі PDF.

На рахунку письменника-бібліотекаря В. Марущак уже чимало заходів, на яких вона популяризує і свою творчість, і можливості сучасної бібліотеки, в конкретному випадку — Миколаївської ОБЮ. Ось так, завдяки наполегливій праці, спрацьовує ланцюжок: письменник — бібліотека — користувач.

Н. Ткаченко, директор МОБЮ