Рейтинг пользователей: / 0
ХудшийЛучший 

Деякі історики стверджують, що попередниками коміксів можна вважати наскальні малюнки древніх людей. Надряпані на стінах печер оповідання про полювання, побут, зміну пір року і справді віддалено нагадують класичні малюнки, тільки без підписів. Але більшість дослідників приймають за точку відліку комікс-культури події XVI століття. Тоді в Валенсії та Барселоні почали продавати картинки з підписами, що ілюструють біблійні сюжети. За два століття «мальовані історії» поширилися з Іспанії на всю Європу та вийшли за межі релігійної тематики. Наступним важливим етапом розвитку мистецтва створення коміксів стала діяльність Родольфа Тепффера і Вільгельма Буша. Перший прославився «Історією пана Вйо-Буа», світову славу іншому принесла популярна віршована серія «Макс і Моріц», що оповідає про двох шибеників.

«Ведмедик і тигр» — так називався перший американський комікс, який був виданий в 1892 році. Не менш популярною стала історія «Yellow Kid» про маленького хлопчика з Китаю, який в пошуках пригод прибув до Америки. Новітній жанр став швидко поширюватися по всьому світу і знайшов шанувальників в різних країнах. Характерною рисою перших коміксів залишався гумор. Довгий час комікси не можна було купити окремо — пригоди популярних героїв Флеша Гордона, Тінтіна, Бака Роджерса йшли доповненням до газет і журналів.

В 1930-х у США почали з'являтися видання, присвячені виключно мальованим історіям. У 1938 році вийшов перший номер журналу “Action Comics” з Суперменом на обкладинці — йому судилося стати одним із культових героїв коміксів всіх часів. Відтоді починається «золотий вік» коміксів, що тривав до 1950-х років. За цей період були створені десятки супергероїв: Бетмен, Чудо-Жінка, Капітан Америка, Зелений Ліхтар та інші. Комікси відображали реалії та настрої тих днів: з початком Другої світової війни, наприклад, супергерої кинулися боротися з нацистами. На обкладинці найперших випусків «Капітана Америка» головний герой відважує хук Адольфу Гітлеру. Комікси швидко освоювали й інші жанри: детективи, жахи, містику, любовні історії тощо.

В післявоєнні роки читачі поступово охололи до пригод супергероїв. Повернути втрачену популярність вдалося лише в кінці 1950-х, коли настав «срібний вік» коміксів. Його початок пов'язаний з прийняттям в США «Кодексу коміксів» — переліку правил, які визначають, що можна, а що не можна друкувати на шпальтах. Під забороною опинилися історії жахів, деякі елементи фентезі, а з трилерів — сцени садизму і насильства. Кінцем «срібного століття» багато хто вважає зміни, внесені до «Кодексу коміксів» в 1971 році. Вимоги цензорів пом'якшилися: наприклад, в історії повернулися надприродні істоти, а також до друку дозволили подавати горор. Так стартував «бронзовий вік» коміксів, що тривав до 1984 року. Сюжети стали більш серйозними і гостросоціальними: супергерої перестали бути непереможним, сюжетні лінії були сповнені реалізмом, коли персонажам доводилося боротися не тільки зі злодіями, а й з проблемами буття.

Близько 35 років тому «бронзовий вік» перетік у «темне століття», яке триває до наших днів. «Кодекс коміксів» у цей час стає простою формальністю, а потім і зовсім припиняє своє існування. Не боячись цензури, автори вводять на сторінки антигероїв — злодії, які залишалися другорядними персонажами, виходять на перший план. Світ знайомиться з «Хранителями» Алана Мура та з «Містом гріхів» Френка Міллера. Великої популярності набуває комікс  «Бетмен: Повернення Темного лицаря». Водночас темою коміксів не на жарт цікавиться Голлівуд: одна за одною виходять кіноадаптації про супергероїв, що лише сприяє розширенню кількості фанатів цього жанру.

В Україні комікси почали набувати масової популярність лише в середині 2010-х років та стали частиною української масової культури. Цьому посприяли, зокрема, хвиля успішних екранізацій коміксів DC та Marvel, які зазвичай привертають увагу великої кількості глядачів. За даними Вікіпедії, на сьогоднішній день в Україні існує 9 видавництв, які випускають комікси українського виробництва, до яких належать: «Леополь», «Рідна Мова», «Asgardian Comics», «Fireclaw», «Nebeskey», «Northern Lights», «UA Comics»,  «Ірбіс Комікси» та «Vovkulaka». «Мольфар Комікс» випускають переклади коміксів. Переважна більшість сучасних українських коміксів присвячена історичним та сучасним подіям, що безпосередньо пов'язані з Україною.

Пропонуємо вам комікси, котрі є в нашій бібліотеці. Вони зацікавлять не лише якісним візуалом, а й захопливим сюжетом.


Баранько І. Максим Оса : графічний роман / Ігор Баранько. — Миколаїв : ASGARDIAN COMICS, 2016. — 96 c.

Графічний роман, створений коміксистом Ігорем Бараньком, розповість вам про пригоди козака Максима Оси. Історія починається після походу на Крим проти турків, коли козак Корсунського полку Максим Оса повертається додому. Там всі вважають його померлим. Ошелешений Максим починає пиячити над власною могилою, де зустрічає постать, схожу на Смерть. Вона виявляється Андрійком, слугою князя Кричевського, котрого князь послав знайти та привести Максима. Ясновельможний хоче знати, чи знайомий Оса з кошовим отаманом Матвієм Хвостом, про якого ходять різні дивні історії і чутки... Максиму доведеться розслідувати злочин, скоєний у вузькому колі, де всі знають один одного. Дедуктивний талант шляхетного (та ще й мертвого!) козака Максима Оси у цій справі розкриється на повну.


Володимир, князь київський / автор сценарію Лі Ванаселья ; графік Бранко Йованович ; пер. з англ. А. Поритка. — Львів : “Видавництво “Ірбіс Комікси”, 2017. — 64 с.

Ця книга про Володимира Великого (956-1015), сина князя Святослава та внука княгині Ольги. Для нас, українців, дуже важливо знати про його життя та про його подвиги.

Тисячу років тому на нашій землі, центр якої знаходився в Києві, відбувалися зміни. Внаслідок їх Київська Русь перетворилася на одну з найуспішніших і найавторитетніших країн світу, де дерев'яні будови замінювалися кам'яними, виростали церкви, школи, будувалися дороги. Важливі зміни відбувалися і в духовному житті людей. На чолі цих змін стояв князь Володимир.

У форматі графічного роману ви ознайомитесь з життям людини, яка провела одні з найуспішніших реформ, зрозумієте неординарність та внутрішні переживання цієї доленосної особистості.


Ґонік Л. Всесвітня історія. Від Великого вибуху до походів Александра Македонського / Ларрі Ґонік ; худож. Л. Ґонік ; пер. з англ. А. Хлівний. — Т. 1.— Київ : Рідна мова, 2018. — 368 с. — (Наука в коміксах).

Історія людства в оригінальному потрактуванні Ларрі Ґоніка не має собі рівних. Починаючи з теорії Великого вибуху й «еволюції всього», книжка охоплює понад три мільярди років — від виникнення клітинних форм життя й наступних епох викопної флори та фауни, включаючи царство динозаврів, й аж до появи перших гомінідів.

Завдяки вдало поданій інформації можна легко скласти уявлення про високорозвинені давні цивілізації — шумерів, хетів, ассирійців і євреїв. Легко й дотепно художник змальовує життя правителів, воїнів і рабів — усі вони зробили свій внесок у становлення західної цивілізації.


Ґонік Л. Всесвітня історія. Від розквіту Китаю до занепаду Риму. І про Індію також! / Ларрі Ґонік ; худож. Л. Ґонік ; пер. з англ. А. Хлівний. — Т. 2. — Київ : Рідна мова, 2017. — 320 с. — (Наука в коміксах).

В другому томі коміксів “Всесвітня історія” є все: і пафос, і конфлікт, і надія, і нові ідеї, і переселення народів, і шедеври мистецтва... Ларрі Ґонік ознайомить вас із провідними цивілізаціями стародавнього світу — від Індії та Китаю до Римської імперії.

У своєрідній манері, з оригінальним і непідробним гумором, автор, детально  зупиняючись на ключових подіях і особистостях минулого, спонукає пригадати історичну інформацію. Саме в античну добу зародилася більшість світових релігій, тож не дивно, що Л. Ґонік приділяє особливу увагу Ісусові Христу, Конфуцієві, Будді та іншим великим постатям, чиї вчення пережили століття, зображуючи їх, однак, насамперед звичайними людьми.


Гудвін М. Економіка: як вона працює (і не працює) у словах та малюнках / Майкл Гудвін ; іл. Дена Бурра ; пер. з англ. О. Єлагіна, А. Поритко. — Львів : “Видавництво “Ірбіс Комікси”, 2020. — 320 с.

Економіка відіграє важливу роль у житті кожної людини, адже щодня доводиться приймати безліч навіть найпростіших економічних рішень, у тому числі тих, які стосуються заробітку грошей, споживання товарів, забезпечення власного добробуту чи добробуту своєї родини. Щодня виникає потреба взаємодіяти з різними установами: закладами освіти, лікарнями, органами влади — усі вони є частиною економічної системи не лише країни, а й окремого громадянина. А ще люди реалізують власне виборче право, голосуючи за політиків, які потім приймають важливі економічні рішення, що впливають на інтереси кожного громадянина. І часто політики обіцяють речі, які вочевидь не можуть бути виконані, бо йдуть врозріз із законами економіки.

І щоб осягнути цей складний кругообіг таких різних і таких пов’язаних між собою сфер нашого життя, без розуміння економіки та її принципів не обійтися.

Автор коміксу намагається з’ясувати головні економічні принципи та зв’язки починаючи із найбільш раннього періоду — від стародавнього натурального господарства, крок за кроком мандруючи історією, до сьогодення. Це дає читачеві змогу проаналізувати, як із плином часу змінювалися умови існування людства та як саме працює економіка на рівні сім’ї, країни, планети.

Тож приєднуйтесь до економічної мандрівки разом із автором!


Деліль Ґ. Пхеньян / Ґі Деліль ; пер. з франц. О. Макарової. — Київ : Видавництво, 2020. — 184 с.

«Пхеньян» — досконалий приклад сили мальованої історії як виду мистецтва. Мемуар описує два місяці роботи автора художником анімації і став міжнародним бестселером. Враження Деліля, одного з небагатьох іноземців, хто побував у Північній Кореї не будучи політиком, сповнені гумору, мітких спостережень і щирого зачудування життя однієї з найзакритіших націй на планеті.

Ґі Деліль хоче дізнатися про північнокорейську культуру, але його всюдисущі гіди контролюють кожен крок, посилюючи щоденний абсурд із нудьги та цензури. Він намагається відповісти на вічні питання: як так можна жити? чи ці люди справді підтримують свій уряд, чи просто надто залякані, щоби бунтувати?


Джейкобсон С. Анна Франк : графічна біографія / Сід Джейкобсон, Ерні Колон ; пер. з англ. К. Диса. — Київ : Дух і Літера, 2019. — 160 с.

Спираючись на унікальні історичні місця, архіви і безсумнівне джерело — Будинок Анни Франк в Амстердамі, — автори бестселерів Нью-Йорк Таймс Сід Джейкобсон та Ерні Колон створили першу авторизовану графічну біографію Анни Франк. Тут представлене життя батьків Анни, Едіт і Отто; перші роки життя Анни у Франкфурті; поширення нацизму; еміграцію Франків до Амстердама; війну та окупацію; життя Анни у таємній прибудові; зраду й арешт; її депортацію та смерть у Берґен-Бельзені; виживання батька Анни та публікація її унікального щоденника.

 



Ліндґрен А. Роня, дочка розбійника / Астрід Ліндґрен ; пер. зі швед. Д. Суворова. — Кн. 3. — Київ : Рідна мова, 2020. — 88 c.

Це третя книжка коміксів про Роню, які створені за мотивами повісті уславленої шведської письменниці Астрід Ліндґрен.

Роня  — дочка ватажка розбійників — мешкає в лісі разом із ватагою свого батька. Життя дівчинки дивовижно змінилося, коли вона зустріла Бірка —  сина давнього супротивника її батька. На долю підлітків випадають важкі випробування, але справжня дружба допомагає долати всі перешкоди.

Після довгої зими Роня та Бірк нарешті знову зустрічаються у Матісовому лісі. Але одного вечора Матісові вдається спіймати Бірка. Він сподівається змусити Борку залишити фортецю в обмін на сина. Роня не може змиритися з тим, що Бірк буде бранцем і починає діяти.


Лущевська О. Безхвоста / Оксана Лущевська, Яна Гавриш. — Харків : Vivat, 2018. — 64 c.

Перша українська графічна повість! Цікава і крута книжка, чудово ілюстрована та ще й ніби від руки написана. А крута вона тим, що має класний сюжет про справжню дружбу, найкрутішу кураторку арт-студії і таку знайому «Рукавичку», яку ми всі спізнаємо по-новому. Якщо вам доводилось колись грати в шкільному театрі, то ця історія буде вам до вподоби.

 

 

 



Пейо. Різдво у смурфів / Пейо ; пер. з фр. А. Поритко, М. Войцеховський. — Львів : “Видавництво “Ірбіс Комікси”, 2020. — 48 с.

Нарешті “Смурфики” українською! Це перший том всесвітньо відомої серії коміксів про маленьких синіх гномиків. Ці дивовижні маленькі істоти живуть у далекій чарівній країні, в селищі Смурфидолі, біля річки Смурфки, розмовляють смурфською мовою, все роблять разом і в усьому слухаються Тата Смурфика. І теж святкують Різдво! Але при цьому, звичайно ж, не можна обійтися без різноманітних пригод — іноді веселих, іноді не дуже. Та оскільки це Різдво, та ще й у чарівній країні, усі ці пригоди завжди закінчуються добре. У цій книзі на вас чекають аж п'ять таких історій.

 



Фолман А. Щоденник Анни Франк : графічна адаптація / Арі Фолман, Давид Полонський ; пер. Г. Шпака. — Київ : Видавництво, 2020. — 152 с.

«Щоденник Анни Франк» — історія на всі часи, яка не має аналогів. Кожне нове покоління відкриває її для себе заново. Юним і дорослим читачам “Щоденник” дарує дивовижний дух дівчинки, якій довелося пережити найбільші жахи, що їх бачив сучасний світ. Але їй вдалося залишитися переможно і зворушливо людяною.
 

 

 

 


Шилак Є. Розквашене яблуко / Єжи Шилак, Йоганна Карпович ; пер. з пол. О. Сливинського. — Київ : Видавництво, 2019. — 58 c.

«Розквашене яблуко» — відверта книжка про домашнє насилля, яка наробила галасу не тільки через тему, яку розкриває, а й через спосіб, завдяки якому ця тема розкрита.

У центрі графічної новели — подружня пара. Він — бізнесмен, вона — вчителька. За зачиненими дверима їхнього дому розігрується драма, де є місце маніпуляціям і майже всім видам насильства — від фізичного та сексуального до психологічного та економічного.

Автор сподіваються, що завдяки цій книжці людина, яка потерпає від домашнього насильства, наважиться зробити крок до звільнення і почати нове життя.


Шпіґельман А. Маус: сповідь уцілілого / Арт Шпіґельман ; пер. з англ. Я. Стріхи. — Київ : Видавництво, 2020. — 296 с.

«Маус» — створена з любов'ю документальна оповідь і нещадна притча, де співчуття змішується зі стоїцизмом. Це історія Владека Шпіґельмана —  польського єврея, який пережив Голокост, і його сина-художника, що намагається примиритися з родинною історією, створивши про неї комікс.

«Маус» Арта Шпіґельмана — направду сильна, щира і надзвичайно відважна книжка.