Рейтинг пользователей: / 4
ХудшийЛучший 

З метою з'ясування ролі книги серед інших джерел інформації, підняття  престижу книги та читання Державна бібліотека України для юнацтва організувала соціологічне дослідження «Сучасна картина читання юнацтва та молоді», яке проведено на базі ДЗ «ДБУ для юнацтва»; Закарпатської ОБДЮ; Кримського РЗ «Юнацька бібліотека; Сумської та Чернівецької ОУНБ; обласних бібліотек для юнацтва (молоді); центральних районних бібліотек; сільських бібліотек-філій. Респондентами стали читачі бібліотеки — юнацтво та молодь віком від 15 до 35 років. В ході дослідження вивчалося читання в інтерпретації сучасної молоді, їх читацькі уподобання та потреби в інформації, місце книги, читання, бібліотеки в житті сучасної молоді.


У всеукраїнському дослідженні взяла участь і Миколаївська обласна бібліотека для юнацтва, проанкетувавши 50 користувачів бібліотеки. З них 4 (8%) віком 13-14 років, 17 осіб (34%) — від 15 до 17 років; 29 респондентів (58%) віком від 18 до 23 років. Із учасників анкетування 49 осіб навчаються в школах, ліцеях, вищих навчальних закладах і 1 особа — домогосподарка. Результати локального дослідження в Миколаївській ОБЮ наступні:

1. Чи читали Вам та разом з Вами Ваші батьки, бабусі, дідусі казки, вірші, оповідання?

так — 39 (78%)
ні — 3 (6%)
не пам'ятаю — 8 (16%)

2. Можливо саме це вплинуло на Ваше ставлення до книги та читання?

так — 17 (34%)
можливо — 23 (46%)
ні — 9 (18%)
не дали відповідь — 1 (2%)

3. Яку книгу чи твір з дитинства Ви пам'ятаєте до цього часу?

“Колобок” — 3 (6%)
“Летючий корабель” — 3 (6%)
“Маша и медведь” — 2 (4%)
“Івасик-Телесик” — 2 (4%)
По 1 респонденту (по 2%) назвали казки про тварин, казки О.С. Пушкіна, “Рукавичка”, “Ріпка”, “Котигорошок”, “Снігова королева”, “Коник-горбоконик”, “Білий Бім, чорне вухо”, “Два капітана” Кавєріна, “Гуллівер в країні Ліліпутів”,   “Аліса в країні чудес” Керолла, “Бегущая по волнам” Грина, “Серед добрих людей” Збанацького
не відповіли — 26 (52%)

4. Як Ви вважаєте, хто привив Вам любов до читання та книг?

мама, тато — 30 (60%)
бабуся, дідусь — 7 (14%)
бібліотекар— 4 (8%)
вчитель, викладач — 5(10%)
друзі — 4 (8%)

5. Чи будете Ви в майбутньому прищеплювати власним дітям любов до читання, книги?

так — 35 (70%)
можливо — 5 (10%)
не знаю — 4 (8%)
не відповіли — 6 (12%)

6. Чи збирає Ваша сім’я домашню бібліотеку?

так — 33 (66 %)
ні — 17 (34%)

7. Як давно Ви є користувачем нашої бібліотеки?

я тут вперше — 2 (4%)
менше півроку — 10 (20%)
від півроку до року — 9 (18%)
від року до двох років — 12 (24%)
від двох до п’яти років — 12 (24%)
більше п’яти років — 5 (10%)

8. З якою метою Ви зазвичай приходите в бібліотеку і з чим пов’язаний Ваш сьогоднішній візит?

для того, щоб знайти необхідні матеріали для навчальних завдань — 28 (56%)
у зв'язку з роботою, отриманням нової спеціальності — 8 (16%)
у зв'язку з особистими інтересами, вподобаннями, хобі — 14 (28%)
в надії знайти щось цікаве — 7 (14%)
познайомитись з новинками літератури — 3 (6%)
отримати оперативну інформацію про події в країні та світі — 2 (4%)
ознайомитися з книжними виставками — 5 (10%)
зустрітися та поспілкуватися з друзями — 3 (6%)
відвідати бібліотечний захід, заняття клубу — 2 (4%)
скористатися послугами Інтернету, ксероксу — 9 (18%)
знайти потрібну художню книгу в Internet — 1 (2%)

9. Потреба в якій літературі у Вас частіше за все виникає?

галузева література — 22 (44%)
підручники, навчальні посібники — 18 (36%)
новинки художньої літератури — 20 (40%)
науково-популярна — 11 (22%)

10. З якої тематики Ви найчастіше замовляєте літературу?

з психології, культури спілкування — 19 (38%)
з історії — 15 (30%)
правова інформація — 11 (22%)
з життя суспільства, політики — 6 (12%)
пов'язані з захопленнями — 4 (8%)
як заробити гроші — 2 (4%)
з професійної орієнтації — 0
По 5 респондентів (по 10%) найчастіше замовляють видання з маркетингу, економіки, менеджменту; краси, спорту, здорового способу життя; комп'ютерних технологій, Інтернету; з питань сім'ї, шлюбу і виховання дітей. набрали однакову кількість замовлень — 5 (10%).

11. Ви читаєте художню літературу?

читаю, читав за навчальною програмою — 11 (22%)
читаю, тому що для мене це цікаво і важливо — 20 (40%)
читаю для розваги — 17 (34%)
люблю читати в бібліотеці — 3 (6%)
читаю в електронному вигляді — 3 (6%)
надаю перевагу екранізації художніх творів — 5 (10%)
на художню літературу в мене не вистачає часу — 0
у мене взагалі немає часу на читання — 1 (2%)
я взагалі не люблю читати — 0

12. Чи цікавитесь Ви літературними новинками (українськими та зарубіжними)?

так — 32 (64%)
ні — 12 (24%)
інколи — 3 (6%)
не дали відповідь — 3 (6%)

13. Зазначте, будь ласка, як часто Ви читаєте?

практично постійно — 12 (24%)
читаю 2 і більше книг на місяць — 18 (36%)
1-2 книги за півроку — 12 (24%)
зовсім не читаю — 4 (8%)
коли є вільний час — 2 (4%)
за настроєм — 2 (4%)

14. Яким жанрам віддаєте перевагу?

класичним творам — 12 (24%)
гумору та сатирі — 15 (30%)
пригодам — 14 (28%)
військово-пригодницьким — 4 (8%)
історичним романам — 10 (20%)
фантастиці — 10 (20%)
фентезі — 10 (20%)
про війну — 2 (4%)
книгам про життя відомих людей — 5 (10%)
поезії — 3 (6%)
про кохання — 10 (20%)
унітарним виданням (енциклопедії, гороскопи, календарі) — 9 (18%)
детективам — 11 (22%)
книгам з філософським змістом — 8 (16%)

15. Яку книгу Ви прочитали протягом попереднього місяця?

В переліку — Стокер “Дракула”, Литвиновы “Одноклассники”, “Красивые”, “Наш маленький грааль”, Лукьяненко “Последний дозор”, Роллинг “Гарри Поттер”, Булгаков “Мастер и Маргарита”, А. Некрасов “Живые мысли”, Підмогильний “Місто”, Акунин “Нефритовые бусы”, Качанов “Эпос хищника”, Зюскинд “Парфюмер”, Браун “Код да Винчи”, Ф. Саган “Здравствуй, грусть”, Винг “Кладбище”, Брукс “Исчадие ада”, Вильмонт “Сыскное агенство”, Нестайко “Чарівні окуляри”, Біблія, навчальні посібники “Право”, “Психологія управління”, Шекспир “Гамлет”.

16. Чи приймаєте Ви участь в літературних форумах, чатах в Інтернеті?

так — 11 (22%)
ні — 39 (78%)

17. Чи цікавитесь Ви українськими художньо-публіцистичними журналами?

так — 12 (24%)
ні — 38 респондентів (76%)

18. Що заважає Вам читати?

не вистачає часу для читання — 30 (60%)
непосидючість — 15 (30%)
не мають бажання читати, бо є цікавіше заняття — 5 (10%)

19. Якій формі популяризації книги та читання Ви б віддали перевагу?

зустрічам з авторами книг — 22 (44%)
святам книги — 12 (24%)
презентаціям бестселерів — 13 (26%)
читацьким конференціям — 3 (6%)
літературним або поетичним вечорам — 3 (6%)
літературним судам над книжковими героями — 6 (12%)
влаштуванням виставок топ-видань — 3 (6%)
організацією клубів любителів конкретного літературного жанру — 1 (2%)
рекомендацією книг авторитетними особистостями (співаками, спортсменами, літературознавцями тощо) — 2 (4%)

20. Для Вас особисто книга — це …

спосіб вільно (цікаво) провести час — 19 (38%)
естетична та душевна насолода — 14 (28%)
тренування розуму — 28 (56%)
комфортний простір — 6 (12%)
“Книга — це життя” (власна думка)

21. Чи погоджуєтесь Ви з висловлюванням давньоримського поета Публія Овідія “Крапля довбає камінь не силою, а частим падінням, так людина стає вченою не силою, а частим читанням”?

так — 44 (88%)
ні — 6 (12%)

22. Напишіть, будь ласка, Ваш вислів про читання.

“Читати — це модно”
“Багато читати — багато знати”

23. Де Вам найкомфортніше, найзручніше читати?

вдома — 46 (92%)
в бібліотеці — 3 (6%)
будь-де — 1 (2%)

24. Чого Вам бракує в нашій бібліотеці, аби читати саме в нас?

нічого — 18 (36%)
часу — 5 (10%)
місця для читання — 3 (6%)
відсутність бару — 1 (2%)
не відповіли — 23 (46%)

25. Чи вважаєте Ви, що читання та обговорення книг в сім’ї сприяють кращому взаєморозумінню?

так — 15 (30%)
не завжди — 31 (62%)
ні — 4 (8%)

26. Чим Ви займаєтесь у вільний час?

телевізор, музика, відео — 29 (58%)
кінотеатри, музеї, виставки —9 (18%)
читання для душі — 19 (38%)
домашнім справам — 14 (28%)
вільного часу немає — 5 (10%)
комп’ютер — 18 (36%)
відпочиваю на дивані — 5 (10%)
дискотеки, клуби — 11 (22%)
прогулянки на природі — 8 (16%)
спортом — 6 (12%)
хобі (рукоділля, слухання музики, рок-група, колекціонування) — 4 (16%)
інше — Інтернет-ігри, брейн-ринг


За результатами локального дослідження (за основу взято максимальні відсотки відповідей) можна намалювати узагальнену картину читання юних користувачів Миколаївської обласної бібліотеки для юнацтва віком від 13 до 23 років.

Це молоді люди, родини яких мають домашню бібліотеку, і яким у дитинстві батьки, бабусі, дідусі читали казки, вірші, оповідання. Вони допускають, що саме це вплинуло на їхнє ставлення до книги та читання. І до цього часу вони пам'ятають книги, які їм читали в дитинстві: “Колобок”, “Летючий корабель”, “Маша и медведь”, “Івасик-Телесик”. Вони зазначають, що любов до читання їм прищепили мама і тато. Тому в майбутньому готові власним дітям прищеплювати любов до читання та книги. Але того ж часу більшість вважає, що читання та обговорення книг в сім’ї не зажди сприяють кращому взаєморозумінню.

Читачі відвідують нашу бібліотеку вже протягом 1-5 років. Зазвичай для того, щоб знайти необхідні матеріали для виконання навчальних завдань. Найчастіше замовляють галузеву літературу, новинки художньої літератури, з психології, культури спілкування. Художню літературу читають тому, що цікаво, і, як правило, 2 і більше книг на місяць. Перевагу віддають гумористичній, сатиричній і пригодницькій літературі. Наші юні читачі цікавляться літературними новинками, але українські художньо-публіцистичні журнали не читають і не беруть участі в літературних форумах, чатах в Інтернеті.

У вільний час молодь читає “для душі”, а також проводить час біля телевізору, за комп'ютером, дивлячись відео, слухаючи музику. Читати більше і частіше не вистачає часу. Серед багатьох форм популяризації книги та читання юні читачі віддають перевагу зустрічам з авторами книг. Для них особисто книга — це тренування розуму. Закономірно, що найкомфортніше, найзручніше більшість вважає читати книги вдома.