Головна | Афіша | E-FreeLibrary | Каталог | Блог | Контакти
Головна Давайте познайомимось Про нас пишуть Мороз А. Скажемо булінгу «ні» // Бібліотечний форум: історія, теорія і практика. — 2022.

Рейтинг пользователей: / 0
ХудшийЛучший 

Давайте познайомимось - Про нас пишуть

Скажемо булінгу «ні»

У статті висвітлюється досвід просвітницької роботи Миколаївської обласної бібліотеки для юнацтва на протидію булінгу.

Проблема цькування серед дітей та підлітків стоїть для України дуже гостро. За інформацією ЮНІСЕФ, у 2017 році 67% українських дітей були або жертвами, або кривдниками, або свідками булінгу. Чверть школярів безпосередньо зазнали цькувань. 40% постраждалих нікому не розповіли про пережите. При цьому, 44% тих, хто спостерігав, як знущаються з їх одноліток, не реагували на це через острах піддатися аналогічному знущанню.


Проте небезпеку цього соціального явища та необхідність протидії йому українське суспільство усвідомило відносно нещодавно. Навіть поняття «булінг» з'явилося в українському правовому полі лише у 2019 р., коли набув чинності Закон «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)». Отже, винних за булінг стало можливо притягнути до відповідальності, принаймні в адміністративній площині. Але для вдалого вирішення проблеми цькування потрібна не тільки законодавча база, а й обізнаність дітей, батьків та громадськості про загрози, які несе це явище та методи захисту від нього. Участь книгозбірень у поширенні інформації про булінг витікає з їх гуманістичної, просвітницької місії.

Миколаївська обласна бібліотека для юнацтва почала говорити з юнаками про цю болючу проблему у 2019 році. Відтоді профілактика булінгу стала постійним напрямком роботи бібліотеки. Бібліотекарі намагаються висвітлювати проблему цькувань з різних боків: правового, психологічного, культурного тощо. «Першою ластівкою» на цьому шляху став комунікаційний тренінг «Тимбілдинг проти булінгу», який проводився фахівцями бібліотеки протягом 2019–2020 рр. Для учнів та студентів миколаївських навчальних закладів. Захід був організований у межах освітньої кампанії «#СтопБулінг», розпочатої Міністерством юстиції України.

Тимбілдинг, або командотворення (англ. Team building – побудова команди) – це набір активних заходів, спрямованих на об'єднання колективу і формування навичок рішення загальних завдань в команді.

Психологи зазначають, що згуртована командна робота, вільна творча атмосфера, спільні цілі, залученість в процес – відмінна профілактика булінгу у будь-якому колективі. Тренінг проводив завідувач відділу соціокультурної діяльності молоді А. Р. Алієв. До участі в заході залучалися співробітники поліції, які розповідали про правовий аспект проблеми цькування. Програма тренінгу містила декілька складових. В рамках правової біржі «Булінг: зумій захистити себе» учасники вчилися відрізняти булінг від конфлікту, розбиратися у видах булінгу, дізнавалися, як не потрапити під вплив булерів, як діяти, якщо присутні стали свідком знущань.

Гра «Кінотерапія» містить приклади булінгу та його наслідків: переглянувши уривки із фільмів, присутні мали висловити свою думку щодо дій героїв і запропонувати інший можливий варіант розвитку сюжету. Учасники вікторини «Недолік? Перевага!» ділилися на дві групи: одні називали фізичні особливості людини, які найчастіше викликають словесні образи серед підлітків – вага, колір волосся, особлива форма окремих частин обличчя тощо, а інші намагалися пригадати всесвітньо знаменитих, шанованих, улюблених акторів, спортсменів, музикантів та інших особистостей, у яких теж є такі особливості.

Для участі у грі «Покажи ситуацію» викликалися за бажанням декілька пар. Пари мали вигадати та проілюструвати ситуацію булінгу. Інші учасники намагались відгадати, що саме показує група та знайти вирішення ситуації. Ігри «Листівки з побажаннями і прогнозами», «Подібність чи відмінність», «Якість на букву...» допомагають краще пізнати один одного, розкрити позитивні якості кожного, визначити його роль в колективі. Цей захід мав велику популярність. Навчальні заклади м. Миколаєва постійно запрошували працівників бібліотеки для його проведення. Зі сценарієм комунікаційного тренінгу можна ознайомитись в інформаційному бюлетені «Бібліо+», Вип. 20 за 2019 р. на сайті Миколаївської обласної бібліотеки для юнацтва у розділі «Творча лабораторія для фахівців», «Методико-бібліографічні ресурси».

Враховуючи, що сучасні бібліотекарі долучаються до просвітницької діяльності на протидію булінгу, в 2020 р. методисткою Миколаївської обласної бібліотеки для юнацтва Мороз А. О. були складені методичні рекомендації «Зупинимо булінг разом». У виданні стисло викладені загальні відомості про це соціальне зло та боротьбу з ним: правове визначення булінгу, його різновиди, відмінності від конфлікту, гендерні особливості поведінки агресора і жертви, організації, які займаються протидією булінгу в Україні, можливий внесок книгозбірень у розв’язання цієї проблеми, досвід Миколаївської обласної бібліотеки для юнацтва, корисні посилання на інтернет-ресурси, художні твори українських авторів, присвячені темі цькування тощо. Увагу було приділено й сучасній та особливо небезпечній формі знущань – кібербулінгу. Методичні рекомендації розміщені на сайті бібліотеки у розділі «Творча лабораторія для фахівців», «Методико-бібліографічні ресурси». На момент написання цієї статті матеріал набрав 518 переглядів.

З 2021 р. Миколаївська обласна бібліотека для юнацтва запрошує миколаївську учнівську молодь на «бібліотечну профілактичну операцію “Антибулінг”». Залежно від епідеміологічної обстановки у місті, «профілактична операція» може проходити офлайн або онлайн. Це авторський захід бібліотекарки відділу соціокультурної діяльності молоді, психолога за освітою М. О. Чередниченко. За словами Марини Олегівни, її метою було показати, що булінг жахливий не тільки тоді, коли він відбувається, а ще й своїми наслідками, негативними не тільки для жертви, а й для агресора, та навіть пасивних спостерігачів. Бібліотекарка-психологиня звертає увагу молоді на результати соціологічних досліджень, які показують, що із ситуаціями цькування у своєму житті зустрічається багато людей, але вони не наважуються про це говорити. Пані Марина пропонує учасникам заходу тренінгову вправу: молоді люди обирають картки з малюнками, які символізують учасників булінгу, та об'єднуються у групи відповідно до обраних малюнків. Умовні «агресори», «жертви» та «спостерігачі» разом із ведучою тренінгу обговорюють, що спонукає кривдника до агресивної поведінки, чому деякі люди стають легкими мішенями для цькування, а «спостерігачі» не втручаються у процес булінгу. Зазвичай найбільшу зацікавленість юнаків викликає саме роль «спостерігачів». Часто виникає суперечка, чи можна взагалі вважати їх учасниками булінгу. Учасники тренінгу жваво обговорюють питання: чому спостерігачі побоюються захищати жертв знущань або повідомляти про такі випадки іншим? На думку юнаків, часто вони просто не знають, що слід робити, уникають завдавання їм болю кривдником, бояться стати новою «мішенню», бояться ускладнити ситуацію. Наприкінці зустрічі бібліотекарка підкреслює, що, потрапивши в складну ситуацію, зовсім не соромно звернутися по допомогу до спеціаліста-психолога і пропонує присутнім написати поради жертві булінгу. Всі поради зачитують вголос і поміщають до символічної «Скриньки безпеки».

Пандемія COVID-19 призвела до того, що підлітки почали більше часу проводити онлайн. Отже, проблема цькування в мережі, й без того актуальна, ще більш загострилась. Працівники відділу «Інтернет-центр» розробили тренінг, призначений попередити юнаків про загрози кібербулінгу. Цей захід Миколаївська обласна бібліотека для юнацтва проводить спільно з відділом зв'язків з громадськістю Управління патрульної поліції в Миколаївській області. Учасники тренінгу – миколаївські школярі та студенти. Завідувачка відділу Тетяна Руснак роз’яснює присутнім поняття кібербулінгу, розповідає про його види, причини, структуру, прояви, знайомить з освітнім серіалом «Про кібербулінг для підлітків» на порталі «Дія». Начальниця відділу зв'язків з громадськістю Управління патрульної поліції Миколаївської області Юлія Рябокінь та інспекторка поліції Юлія Яковенко допомагають молоді подивитися на кібербулінг зі сторони закону, детально зупиняючись на причинах та наслідках онлайн-цькування, розглядають шляхи запобігання та надають поради, як припинити образи. Під час тренінгу учасники переглядають тематичні відео, обговорюють висвітлені ситуації кібербулінгу та радяться, як подолати це негативне
явище.

Окрім тренінгів на протидію булінгу, працівники бібліотеки час від часу зачіпають тему цькувань під час інших заходів, в яких точиться відверта розмова про проблеми, що хвилюють молодь. Так, бібліотекарі не могли оминути цю тему в серії щомісячних літературних стрімів «Читацькі посиденьки з автором», організованих у рамках бібліотечного проєкту «СмакBook від УІК». Цей проєкт спрямований на популяризацію видань, які бібліотека отримала від Українського інституту книги. Адже серед українських письменників, що спілкувалися з учасниками заходів – колегами-бібліотекарками з різних районів Миколаївської області, були Анастасія Нікуліна та Юлія Чернієнко. Обидві авторки буквально увірвалися до української літератури зі своїми дебютними творами, присвяченими шкільним знущанням.

Під час стріму з Анастасією Нікуліною, що відбувся 18 січня 2021 року, зайшла мова про її перший роман «Сіль для моря, або Білий Кит», в якому окрім власне булінгу, підіймається проблема «груп смерті» у соціальних мережах. Роман одержав відзнаку «Найкраща книжка для підлітків» за підсумками року премії «Глиняний кіт – 2018» та Міжнародну українсько-німецьку літературну премію ім. О. Гончара 2018 р. в номінації «Проза». Авторка зазначила, що пишучи про такі гострі теми, як булінг і суїцид, вона консультувалась із практикуючим психологом. Пані Анастасія розповіла про хлопця, який написав їй у соцмережі. Він був вдячний за книгу, яка допомогла йому зробити вибір на користь життя...

Дебютна повість Юлії Чернієнко «Помста» (під назвою «Вирок Міри») у 2017 р. здобула друге місце у Міжнародному літературному конкурсі «Крилатий лев». Сюжетом книги став один з найстрашніших наслідків булінгу: коли жертва цькувань вирішує позбавити життя власних кривдників. Повість була обрана експертами від Українського інституту книги для поповнення фондів бібліотек України. Обговоренню твору була присвячена значна частина онлайн-зустрічі, що проходила 29 вересня 2021 р. Письменниця та колега-бібліотекарка розповіли, що більшість описаних ситуацій принижень, яких протягом років зазнавала головна героїня повісті – школярка Міра – є реальними. Молода авторка зібрала у повісті бачене на власні очі, почуте від мами-вчительки, розказане знайомими. Пані Юлія погодилась із думкою модераторки стріму, провідної бібліотекарки відділу автоматизації бібліотечних процесів, Тетяни Гервасьєвої, що такі твори треба вивчати в школі, обговорювати описані ситуації разом із психологом.

Більш докладно ознайомитись зі змістом стрімів «Читацькі посиденьки з автором» можна на сайті Миколаївської обласної бібліотеки для юнацтва у розділі «Події та новини», «Фотофакти».

Фахівці бібліотеки постійно знаходяться у творчому пошуку, намагаючись бути на «одній хвилі» з молоддю. У 2022 році почав діяти кіноклуб «Кінотограф-орієнтир у сучасному мистецтві». Згідно з задумом його організаторів, працівників відділу соціокультурної діяльності молоді, на засіданнях клубу відбуватиметься обговорення значущих соціальних проблем, що знайшли відбиття в сучасному кінопроцесі. Перше засідання кіноклубу, що відбулося у січні 2022 р., було присвячене кінострічці «Світлячок» режисерки Марії Кравченко. Цей фільм, героїня якого після переїзду із села до міста перетворилася на ізгоя – ще один привід поговорити про причини агресії в підлітковому середовищі. Учасники заходу – учні 9-А класу Миколаївської гімназії №6 активно обговорювали стрічку, а ведуча – бібліотекарка відділу соціокультурної діяльності молоді Валентина Гавришко, пояснила, як поводитись в ситуації цькування з боку однолітків.

Проблема булінгу нині все частіше привертає до себе увагу громадськості. В суспільстві поступово формується уявлення щодо неприпустимості приниження людської гідності. Бібліотекарі Миколаївської обласної бібліотеки для юнацтва прагнуть долучитися до створення освітнього простору, в якому немає місця насильству.


Мороз А. Скажемо булінгу «ні» / Анна Мороз // Бібліотечний форум: історія, теорія і практика. — 2022. — № 2 (29). — С. 29—31.

Цікава стаття? Поділися нею з іншими:


RSS-підписка

Підписка на публікації

Введіть ваш email:

Delivered by FeedBurner


Прозорро - публічні закупівлі

Я МАЮ ПРАВО!

Единая страна!
.