Головна | Афіша | E-FreeLibrary | Каталог | Блог | Контакти
Головна Творча лабораторія для фахівців Соціологічні дослідження 2018. Всеукраїнське анкетування “Користувач бібліотеки – 2018”: результати

Рейтинг пользователей: / 0
ХудшийЛучший 

У Всеукраїнському анкетуванні “Користувач бібліотеки – 2018”, організованому Державною бібліотекою України для юнацтва, взяла участь і Миколаївська обласна бібліотека для юнацтва. Анкета складалася із 10 запитань, з яких 2 — загальні (вік і “читацький стаж”), 5 стосувалися рівня задоволення потреб користувачів і 3 запитання передбачали власні пропозиції анкетованих щодо покращення різних аспектів діяльності бібліотеки.


Вік опитаних — від 14 до 35 років, тобто юнацтво і молодь, основна категорія користувачів нашої бібліотеки. На запитання анкети відповіли 105 респондентів-читачів двох відділів — “Інтернет-центру” і відділу обслуговування користувачів. З них більшість (42%) користується послугами бібліотеки два роки і більше, по 19% — півроку і рік, і 20% опитаних нещодавно записалися до бібліотеки.

Другий блок — оцінювання роботи закладу — містив 2 запитання-фільтра: “Чи повністю Вас влаштовує обслуговування в юнацькій бібліотеці?” і “Чи вистачає Вам послуг, які надає бібліотека?”. Два наступні питання з блоку були закритими і передбачали декілька варіантів відповідей, в тому числі “Ваш варіант”: “Що Вас не влаштовує [в бібліотечному обслуговуванні]?” і “На Вашу думку, чого не вистачає сучасній юнацькій бібліотеці?”. Ще одне питання було відкритим: “Яких саме послуг Вам не вистачає?”.

88% респондентів повністю влаштовує обслуговування в бібліотеці і 95% зазначили, що їм вистачає послуг, які надає заклад. “Незадоволених”, відповідно, 12% і 5%. Що ж, на думку користувачів, маємо змінити або покращити?

В першу чергу, стан приміщення, тобто зробити ремонт: 12% з тих, що незадоволені, зазначили цю проблему. Протягом останніх трьох років з бюджету виділяється на поточний ремонт лише 30-70 тис. грн на рік, а потребують негайного ремонту майже всі приміщення, тобто 450 кв.м. Повільно, але поступово, в тому числі і власними силами, бібліотечний простір перетворюємо на більш сучасний і комфортний, що відзначають наші читачі-“старожили” (можна самостійно порівняти, якщо переглянути Хроніки МОБЮ та 3D-екскурсію). А, наприклад, за 2007-2017 роки бібліотека змінилася ось так:

 

 

 

 

 

 

 

 

 




 

 

 

 

 

 

 

 



8% пропонують внести зміни до графіку роботи. До речі, побажання, щоб бібліотека працювала не 6, а 7 днів на тиждень, і “до ночі”, читачі висловлюють постійно. Зараз заклад відкритий для відвідувачів 51 годину/6 днів на тиждень (влітку — 5 днів у зв'язку з відпустками). Збільшення годин роботи бібліотеки потребує введення щоденного режиму праці персоналу по змінам, що, на жаль, неможливо організувати через мінімальний штат бібліотечних працівників у відділах.

Ще стільки ж респондентів зазначили, що бракує сучасних книжок, журналів, газет. Це здається дивним, адже при обсязі фонду літератури (без періодики) 48,5 тис. примірників, бібліотека закуповує, отримує за державною і обласною програмами, в дар від авторів і читачів, в середньому, 900 нових видань щороку. З подальшого аналізу анкети стало зрозумілим, що мали на увазі користувачі: на шосте питання “Чого не вистачає сучасній юнацькій бібліотеці” 12 респондентів відповіли, що “новинок художньої літератури, в тому числі на російській мові”. Дійсно, бібліотека, з огляду на політику, яку проводить Росія щодо нашої країни, з 2015 року повністю відмовилася від закупівлі літератури і періодики російських видавництв і, відповідно, російських письменників. Літературу, газети і журнали українських видавництв бібліотека закуповує в залежності від змісту, а не від мови: так, за 2017 рік фонд поповнився на 793 видання українською і 569 російською мовами. Всього ж на сьогодні у складі фонду 43% видань українською, 55% — російською і 2% — іншими іноземними мовами.

Слід зазначити ще 2 ймовірні причини незадоволення читачів фондом. З середини 2017 року передача нової літератури з відділу комплектування фондів, каталогізації документів та бібліографії до обслуговуючих відділів відбувається з значною затримкою. Причина — незрозуміла для пересічних громадян, і дуже актуальна і болюча, як і більшість змін і реформ, для всіх фахівців публічних бібліотек України: Постанова Кабінету Міністрів України від 22.03.2017 “Про припинення використання Бібліотечно-бібліографічної класифікації та впровадження Універсальної десяткової класифікації”. Наслідком постанови стало тимчасове припинення обробки літератури в минулому році через необхідність розробки і затвердження порядку виконання постанови, придбання таблиць УДК, організації навчання співробітників новій систематизації документів за УДК.

Наступна причина — в скороченні репертуару періодичних видань через зменшення фінансування: з 2016 року виділяється лише 2/3 від необхідної суми, наприклад, у 2017 році у бюджетному запиті було зазначено потребу у 105,0 тис. грн на періодику, а підтверджено у річному кошторисі лише 75,0 тис. грн. У 2013 році бібліотека отримувала 264 назви газет і журналів, у 2014-2015 відбулося скорочення переліку за рахунок російської періодики відповідно до 152-175 найменувань. А вже з 2016 року кількість періодичних видань, які може передплатити бібліотека, зменшилася вдвічі — до 86 назв. На жаль, ця негативна тенденція зберігається і в цьому році, а враховуючи інфляційні процеси, може і погіршитися, тож бібліотекарі повністю розуміють і підтримують незадоволення користувачів.

Ще двох респондентів не влаштовує бібліотечне обслуговування, і по 1 респонденту — бібліотечні сервіси і відсутність сучасної техніки.

5% незадоволених обсягом бібліотечних послуг не вистачає послуги друку фотографій, спілкування, затишку з кавою, “мало місця” і “мало періодики”. І знову відповідь у 3-х анкетах, яка нас здивувала, — ксерокопіювання документів, адже це послуга, яку кожний може отримати у відділі “Інтернет-центр”. Ми проаналізували, в чому причина такої відповіді — наше недопрацювання: повна інформація про всі послуги, які надає бібліотека, основні і додаткові платні, міститься тільки на офіційному бібліотечному сайті і на вуличному рекламному щиті біля входу.

І проаналізуємо відповіді на шосте, контрольне питання — “На Вашу думку, чого не вистачає сучасній юнацькій бібліотеці?” — в порівнянні з іншими двома з цього блоку:
всього вистачає — 10% (відповідно 88% і 95%)
дизайнерського оформлення приміщень — 41% відповідей (12%)
сучасної техніки — 27% (1%)
документного фонду — 20% (8% і 1%)
компетентного персоналу, що орієнтується в потребах молоді — 2% (2%)
варіанти респондентів — кафетерію, кулера, копіювання документів, приміщень, флешмобів на центральній вулиці — загалом 8%

Третій блок складався з трьох відкритих запитань. Відповіді на два з них — “Що б Ви змінили в роботі юнацької бібліотеки, якби у Вас була така можливість?” і “Ви заступаєте на посаду керівника юнацької бібліотеки. Ваші перші кроки” — ми об'єднали для загального аналізу.

Якби у респондентів була можливість, то 22% з них нічого б не міняли в роботі бібліотеки, бо все влаштовує. Інші висловили наступні пропозиції, які ми узагальнили за напрямами:

фінансування — саме так звучить одна із відповідей (на жаль, культура за традицією фінансується за залишковим принципом, а в самій галузі культури за таким же принципом фінансуються бібліотеки),

технічне оснащення — більше комп'ютерів для користувачів, бо всім не вистачає (у відділі “Інтернет-центр” 8 комп'ютерів і 2 ноутбуки для користувачів, пік відвідувань — з 14 години, коли дійсно одним комп'ютером користуються одночасно 2-3 читача, а своєї черги чекають не менше 5 осіб), поставити телевізор для читачів,

бібліотечний фонд — більше фонду, бо нема що читати (крім наведених вище причин незадоволення фондом, є у нас такі читачі, що за тиждень прочитують 5 книжок), зробити фонд книгосховища більш доступним (що ми, до речі, робимо останні 2 роки, в тому числі і за рахунок розміщення фонду з вільним доступом у холі бібліотеки),

приміщення та інтер'єр — розширити бібліотеку, зробити окремі зони для відпочинку, спілкування, роботи, саморозвитку, більше місць, де можна відпочити, потрібно місце для спілкування, зробити квест-кімнату, відкрити читальну залу (у 2014 році було змінено структуру бібліотеки на підставі затвердження Міністерством культури України нової редакції “Примірної структури та примірних штатних розписів комунальних бібліотек”, моніторингу щорічних статистичних показників роботи відділів, з врахуванням результатів соціологічного дослідження “Інформаційні потреби молодіжного середовища та можливості бібліотеки в їх задоволенні”, проведеного у 2009 році нашою бібліотекою серед користувачів, а саме об'єднано три відділи абонементу, читального залу і збереження основного фонду і створено єдиний відділ, а основною формою обслуговування користувачів визначено абонемент, тобто видача літератури в тимчасове користування за межами бібліотеки, водночас призначення найбільшого приміщення, де знаходився читальний зал, змінено для проведення всіх бібліотечних масових заходів — 200-250 на рік), поставити сучасний диван, для зручного читання розмістити гамак, крісло-гойдалку, змінити дизайн-інтер'єр, зробити ремонт,

режим роботи — раніше відкриватися зранку (у 2015 році режим роботи було змінено, а саме початок обслуговування користувачів зміщено з 10 години на 9 ранку), відмінити вихідні, не закриватися ввечері,

бібліотечне обслуговування — більше п'ятихвилинок про цікаве, організувати цікаві для молоді події — конкурси, вечори фільмів за книжками, клуби вивчення мови, заохочувати до читання, створити клуби за інтересами, відкрити коворкінг-центр, бо це актуально для молоді, зробити бібліотеку схожою на анті-кафе, тоді молодь вважатиме це місце приємним, цікавим, незвичним, комфортним і сучасним, дати більше волі відвідувачам, дати можливість сидіти або лежати на полу, з музикою було б веселіше, зробити генеральне прибирання,

додаткові зручності — зробити можливість перекусити, поставити кава-машину, термінал (на жаль, юридично не можемо, оскільки приміщення бібліотеки — орендоване, а не власне).

Деякі респонденти зазначили, що серед перших своїх кроків в якості директора закладу підвищили б зарплату робітникам, пішли до губернатора, запросили б депутатів і розглянули питання про виділення коштів, виступили на телебаченні, запровадили нові проекти і зустрічі з читачами за межами бібліотеки, рекламували свою бібліотеку серед молоді, добивалися нової будівлі.

Різноманітні відповіді дали користувачі на запитання, як би вони прорекламували юнацьку бібліотеку. Більша кількість зрозуміла питання як визначити пріоритетні джерела реклами. 14% обрали рекламу на телебаченні та радіо: “... та реклама, що іде по телевізору, уже набридла! Реклама про бібліотеку була б доречною. Люди повинні знати, що є така юнацька бібліотека в нашому місті”. На жаль, реклама на телебаченні — платна і не дешева послуга. Але про найбільш цікаві бібліотечні заходи завжди можна побачити сюжети в миколаївських теленовинах. Крім того, наші співробітники є постійними учасниками телеефірів та ведуть власні рубрики на інтернет-радіо.

11% обрали трансляцію прямих ефірів подій, оголошення в соціальних мережах та YouTube (бібліотека представлена у Facebook та має бібліотечний канал unbibmk на YouTube), газетах (про бібліотеку у ЗМІ). Інші відповіді — розповідати друзям та знайомим; збільшити обсяг реклами у мережі Інтернет; розмістити рекламу бібліотеки на білбордах;

Деякі з респондентів у відповідях зробили наголос на змісті реклами. На думку опитаних, щоб привабити нових користувачів і зацікавити громаду, в рекламі треба підкреслити, що в бібліотеці безкоштовний доступ до інтернету, гарний фонд і різноманітність літератури, гарна атмосфера, приємне обслуговування, цікаві заходи, гарний сайт, “бібліотека, де все — клас!”. Серед інших пропозицій: зробити прикольний вуличний покажчик “Бібліотека Там”; намалювати сліди на тротуарі до бібліотеки; проводити більше цікавих заходів; роздавати рекламні листівки та буклети; бібліотекарі повинні приходити у школи, розповідати в навчальних закладах про бібліотеку; покликати знайомих та влаштувати вечір з прочитанням історій, написати вірша.


Рекомендації.

1. Скоротити до розумного мінімуму термін між придбанням літератури бібліотекою та її надходженням до читача до кінця 2018 року. Відповідальний — відділ комплектування фондів, каталогізації документів та бібліографії.

2. Розглянути можливість збільшення репертуару періодичних видань за рахунок перерозподілу коштів з літератури або з інших джерел при формуванні кошторису на 2019 рік. Відповідальні — адміністрація, бухгалтерська служба, відділ комплектування фондів, каталогізації документів та бібліографії.

3. Організувати міні-анкетування щодо виявлення конкретних назв книг або періодики, які читачі хотіли почитати, але не знайшли в нашій бібліотеці, протягом 4-го кварталу 2018 року. Відповідальний — відділ обслуговування користувачів. Результати анкетування врахувати при закупівлі літератури і передплаті періодики у 2019 році. Відповідальний — відділ комплектування фондів, каталогізації документів та бібліографії.

4. Оновлювати 2 рази на рік літературу, яка знаходиться у відкритому доступі. Виділити у відкритому доступі зону для пасивного, але актуального за змістом фонду, в тому числі художньої, галузевої науково-популярної літератури. Відповідальний — відділ обслуговування користувачів.

5. Підготувати афіші та буклети з переліком усіх безкоштовних і додаткових платних бібліотечних послугах, флайєри з графічною і текстовою інформацією про окремі послуги і розмістити їх в усіх приміщеннях бібліотеки до кінця вересня 2018 року. При розробці рекламної продукції врахувати поради респондентів і зробили наголос на окремих позитивних моментах: безкоштовному доступі до інтернету, якісному фонді, приємному обслуговуванні, цікавих заходах, циклах, програмах. Відповідальний — відділ соціокультурної діяльності молоді.

6. Зробити профіль бібліотеки в Instagram до 1 вересня, розміщати афіші і звіти цікавих заходів, інформацію про нові надходження літератури, бібліотечні відео-огляди. Відповідальний — відділ “Інтернет-центр”.

7. Надавати щотижня в Instagram (відділ “Інтернет-центр”) і на Facebook (відділ соціокультурної діяльності молоді) інформацію про літературні новинки. Відповідальний — відділ обслуговування користувачів.

8. Розміщати щомісяця інформацію про бібліотечні послуги та інформаційні ресурси в групі на Facebook. Відповідальний — відділ соціокультурної діяльності молоді.

9. Розмістити на сайті інформацію про бібліотечну групу на Facebook, в Instagram і бібліотечний канал unbibmk на YouTube до 1 вересня. Відповідальний — відділ автоматизації бібліотечних процесів.

10. Розглянути можливість просторового або візуального виділення окремих зон для відпочинку, спілкування, роботи читачів, створення квест-кімнати. Відповідальні — адміністрація, завідувачі відділів.

11. При формуванні кошторису бібліотеки на 2019 рік врахувати придбання телевізору для читачів у відділ “Інтернет-центр”. Відповідальні — адміністрація, бухгалтерська служба.



Узагальнення результатів анкетування в бібліотеці:

1. Вкажіть Ваш вік
17-19 — 35 (33%)
14-16 — 30 (29%)
20-24 — 20 (19%)
25-29 — 12 (11%)
30-35 — 8 (8%)

2. Як давно Ви користуєтесь послугами юнацької бібліотеки?
два роки та більше — 44 (42%)
тільки починаю — 21 (20%)
близько півроку — 20 (19%)
один рік — 20 (19%)

3. Чи повністю Вас влаштовує обслуговування в юнацькій бібліотеці? (Якщо так, переходьте до запитання №5)
так — 92 (88%)
ні — 13 (12%)

4. Що Вас не влаштовує?
стан приміщення — 13
графік роботи бібліотеки — 8
відсутність сучасних книжок, журналів, газет — 6
бібліотечне обслуговування — 2
бібліотечні сервіси — 1
Ваш варіант — немає сучасної техніки — 1

5. Якби Ви мали змогу прорекламувати юнацьку бібліотеку, як би Ви це зробили?
реклама в інтернеті, оголошення в соціальних мережах, YouTube — 20
розповідати друзям та знайомим — 14
реклама на телебаченні та радіо — 13
змістовна рекламна переваг, послуг, сервісів — 11
реклама у ЗМІ — 5
рекламні проспекти, буклети — 5
реклама в газетах — 4
реклама на білборді — 3
інше — 9

все подобається — 1
не знаю — 5
не відповіли — 19

6. На Вашу думку, чого не вистачає сучасній юнацькій бібліотеці?
дизайнерського оформлення приміщень — 43 (41%)
сучасної техніки — 28 (27%)
документного фонду — 9 (9%)
компетентного персоналу, що орієнтується в потребах молоді — 2 (2%)
Ваш варіант — 16 (15%)

всього достатньо — 10 (10%)
не знаю — 3 (3%)
не відповіли — 14 (13%)

7. Що б Ви змінили в роботі юнацької бібліотеки, якби у Вас була така можливість? Якщо потрібно, поясніть, чому
зробити ремонт, сучасний дизайн приміщень, комфортні меблі, зонування для роботи, відпочинку, спілкування — 10
покращити технічне оснащення — 5
покращити фонд літератури — 5
режим роботи — 3
інше — 5

все влаштовує, нічого не міняв би — 16 (
не знаю — 2
не відповіли — 57


8. Чи вистачає Вам послуг, які надає бібліотека для юнацтва? (Якщо так, переходьте до запитання №10)
так — 100 (95%)
ні — 5 (5%)

9. Яких саме послуг Вам не вистачає?
основних бібліотечних — ознайомлення з цікавою літературою, газет;
додаткових — друку фото, копіювання, сканування;
інше — спілкування, посидіти у затишку з кавою, простору і можливостей для саморозвитку, мало місця

10. Ви заступаєте на посаду керівника юнацької бібліотеки. Ваші перші кроки?
змінив би дизайн-інтер'єр, зробив ремонт — 8
купив комп'ютери, телевізор, сучасне обладнання — 6
організував цікаві заходи для молоді в бібліотеці, цікаві проекти для молоді за межами бібліотеки, рекламував бібліотеку серед молоді — 5
зробив окремі місця для спілкування, навчання, саморозвитку, відпочинку — 3
дав читачам більше волі, створив комфорт і затишок — 3
влаштував генеральне прибирання — 2
змінив розклад роботи і відмінив вихідні — 2
інше (пішов би до губернатора, підняв зарплатню, виступав на телебаченні) — 3

нічого, все залишив би як є — 6
не знаю — 62
не відповіли — 9

Интересная статья? Поделись ею с другими:

Вхід вільний: завітай у червні

18
червня
<<< червень 2018 >>>
ПнВтСрЧтПтСбВс
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  


RSS-підписка

Підписка на публікації

Введіть ваш email:

Delivered by FeedBurner


Прозорро - публічні закупівлі

Единая страна!
.