Головна | Афіша | E-FreeLibrary | Каталог | Блог | Контакти
Головна Творча лабораторія для фахівців Соціологічні дослідження 2019. Обласне анкетування “Читацький кошик агентів змін”: результати

Рейтинг пользователей: / 0
ХудшийЛучший 

Творча лабораторія для фахівців - Соціологічні дослідження

З метою вивчення читацьких пріоритетів вчителів, їх поінформованості про читацькі вподобання учнів, визначення взаємодії та обопільного читацького впливу, виявлення спільних читацьких інтересів і вподобань Миколаївською обласною бібліотекою для юнацтва було організовано і проведено обласне анкетування “Читацький кошик агентів змін”.


В анкетуванні взяли участь 107 респондентів віком від 22 до 65 років (99% жіночої статі, 1% чоловічої) — вчителі шкіл Миколаєва і області. Серед опитаних — 14% фахівців із педагогічним стажем до 10 років, 31% — 11-20 років, 22% працюють від 21 до 30 років, 33% в професії більше трьох десятиліть.

Результати анкетування засвідчили, що читання є невід’ємною частиною життя опитаних. Для 65% респондентів-учителів читання є професійною потребою і джерелом знань, відпочинок і розвагу вбачають у ньому 53%, для 50% опитаних це естетичне задоволення, для 44% — важливий засіб самовдосконалення. 36% читають, щоб бути в курсі новин з теми, що цікавить, 22% — задля отримання додаткового життєвого досвіду. 14% респондентів читання допомагає розібратися в проблемах сучасного суспільства. 12% опитаних вчителів відзначили, що читання сприяє підтриманню авторитету серед колег/знайомих і серед учнів (8%).

Відповідаючи на запитання “Яким джерелам інформації ви надаєте перевагу?”, більшість респондентів, 89%, обрали друковані книги. 47% опитаних використовують соціальні мережі, 38% читають друковані періодичні видання, 29% — книги на електронних носіях, 29% переглядають інтернет-ЗМІ, 13% слухають аудіокниги.

Щодо жанрових пріоритетів вчителів: першість утримує фахова література (73%), художня за власним читацьким уподобанням — 65%, художня за шкільною програмою — 37% і лише 3% за нон-фікшн.

Конкретику щодо читання “художки” внесли відповіді на запитання “Які різновиди художньої літератури ви читаєте?”. Зарубіжній класичній прозі віддали голоси 53% респондентів, 41% опитаних виявилися поціновувачами поезії, сучасна зарубіжна проза в читацькому пріоритеті у 40%. Своє дозвілля проводять за читанням детективів і трилерів 39% респондентів. По 36% вчителів назвали українську класичну і українську сучасну прозу. Тримають позиції гумор і сатира (31%), любовні романи (30%), дещо менше прихильників у фантастики і фентезі — 19%, літературу для дітей і підлітків читають 17% опитаних, за пригодницький жанр висловилися 16%.

35% опитаних вчителів вважають, що їхні учні читають тільки за програмою, 25% відзначили, що більшість не читає, 17% схильні думати, що все ж таки більшість школярів читає. Деякі респонденти висловилися категорично: учні читають — 9%, не читають — 7%. Нічого не знають про читання/нечитання учнів 7% опитаних.

Більшість респондентів (61%) стверджують, що знають читацькі уподобання своїх учнів і називають найпопулярніше в молодіжному середовищі: “Гаррі Поттер” Джоан Ролінґ, “Майстер і Маргарита” Михайла Булгакова, “Хроніки Нарнії” Клайва Льюїса, “Код да Вінчі” Дена Брауна, “Чарлі і шоколадна фабрика” Роальда Дала і “Парфуми” Патріка Зюскінда. 39% опитаних вчителів не володіють такою інформацією.

71% респондентів відзначили, що обговорюють з учнями прочитані книги: 36% роблять це за ініціативою школярів, 35% — за власною. Не обговорюють прочитане 29% опитаних. Майже всі (93%) вчителі рекомендують учням  непрограмні твори. 36% радять книжки при необхідності, 35% — при першій нагоді. 22% опитаних відмітили, що пропонують цікаве читання тим учням, які про це просять. 7% не надають таких рекомендацій взагалі. Дещо менше половини опитаних (47%) читають порекомендовані учнями твори, у 53% такого досвіду не було.

На формування інтересу підлітків до читання, на думку респондентів, можуть вплинути: сім’я (90%), вчитель (69%), друзі (53%), авторитетні для підлітка особистості (44%), бібліотекар (30%), однокласники (20%).

Тож, підсумовуючи, констатуємо, що читання є джерелом знань, важливим інструментом для професійного зростання, самовдосконалення, зрештою,  відпочинком, розвагою і естетичним задоволенням для опитаної аудиторії. Не дивно, що найпопулярнішою серед педагогів виявилася саме фахова література, а головною метою читання — пізнання. Форматові пріоритети вчителів залишаються досить традиційними. В їхньому читанні не тільки переважають друковані книги, а й велике місце займає друкована періодика. Водночас вчителі активно користуються новітніми джерелами інформації: майже половина респондентів — соціальними мережами, досить великий процент опитаних отримують інформацію з інтернет-ЗМІ. Більше чверті опитаних читають книги на електронних носіях.

Більшість респондентів знаходять час і на читання для задоволення. В їхньому читацькому топі — зарубіжна проза (класична і сучасна), а також поезія. Слід зазначити, що втіху від читання вчителі розуміють дещо ширше ніж респонденти, які взяли участь в молодіжному анкетуванні. Крім відпочинку і розваги, які дарує книга, для вчителів важливо також отримувати естетичне задоволення, яким не надто переймається молодіжна читацька аудиторія.

Більшість опитаних вчителів, відзначивши, що учнівська молодь не читає або читає тільки за шкільною програмою, зазначили, що знайомі з читацькими вподобаннями учнів, говорять з ними про книжки, радять і отримують поради. Опитані педагоги в більшості вважають, що вчитель може вплинути на інтерес підлітків до читання. Молодь солідарна: настанови вчителя на третьому місці,  після порад друзів і батьків.

Узагальнення результатів обласного анкетування:

1. Підкресліть твердження, з якими ви згодні. Читання для мене це: (можна обрати декілька варіантів)
професійна потреба — 70 (65%)
важливий засіб самовдосконалення — 47 (44%)
джерело знань — 70 (65%)
засіб бути в курсі новин з теми, що цікавить мене — 40 (37%)
естетичне задоволення — 54 (50%)
можливість розібратися в проблемах сучасного суспільства — 15 (14%)
засіб для отримання додаткового життєвого досвіду — 24 (22%)
відпочинок і розвага — 57 (53%)
засіб підтримання авторитету серед колег та знайомих — 13 (12%)
засіб підтримання авторитету серед учнів — 9 (8%)
інше — 1 (1%): кисень

2. Яким джерелам інформації ви надаєте перевагу? (можна обрати декілька варіантів)
друковані книги — 95 (89%)
книги на електронних носіях (електронна книга, комп'ютер, ноутбук, планшет, смартфон) — 31 (29%)
аудіокниги — 14 (13%)
друкована періодика (журнали, газети) — 41 (38%)
інтернет-ЗМІ (інтернет-журнали, інтернет-газети, блоги) — 31 (29%)
соціальні мережі — 50 (47%)
інше — 2 (2%): телебачення, досвід колег

3. Література яких жанрів переважає у вашому читацькому пріоритеті? (можна обрати декілька варіантів)
фахова — 78 (73%)
художня за шкільною програмою — 40 (37%)
художня за власним читацьким уподобанням — 69 (64%)
нон-фікшн — 3 (3%)
інше — 3 (3%): галузева, психологія

4. Які різновиди художньої літератури ви читаєте? (можна обрати декілька варіантів)
українська класична проза — 38 (36%)
зарубіжна класична проза — 57 (53%)
сучасна українська проза — 39 (36%)
сучасна зарубіжна проза — 43 (40%)
поезія — 44 (41%)
гумор, сатира — 33 (31%)
детективи, трилери — 42 (39%)
любовні романи — 32 (30%)
фантастика, фентезі — 20 (19%)
пригодницька література — 17 (16%)
література для дітей і підлітків — 18 (17%)
інше — 1 (1%): історичний роман

5. Як ви вважаєте, чи читають ваші учні? (оберіть один з варіантів)
читають — 10 (9%)
більшість читає, але є виключення — 18 (17%)
більшість не читає, але є виключення — 27 (25%)
читають тільки за шкільною програмою — 37 (35%)
не читають — 7 (7)%
не маю відомостей про це — 7 (7%)
інше — 1 (1%): 50/50

6. Чи знайомі ви з читацькими уподобаннями ваших учнів?
так — 65 (61%)
ні — 42 (39%)

7. Якщо “так”, то назвіть декілька найпопулярніших книг серед молоді.
Д. Ролінґ “Гаррі Поттер” — 16
К. Льюїс “Хроніки Нарнії” — 4
М. Булгаков “Майстер і Маргарита" — 4
Д. Браун “Код да Вінчі” — 3
Р. Дал “Чарлі і шоколадна фабрика” — 2
П. Зюскінд “Парфуми” — 2

8. Чи обговорюєте з учнями прочитані книги? (оберіть один з варіантів)
так, за їх ініціативою — 39 (36%)
так, за моєю ініціативою — 37 (35%)
ні — 31 (29%)

9. Чи рекомендуєте ви учням книги, які не внесені до шкільної програми? (оберіть один з варіантів)
при першій нагоді — 37 (35%)
на прохання учня — 24 (22%)
при необхідності — 39 (36%)
ніколи — 7 (7%)

10. Чи є твори, які ви прочитали за рекомендацією учнів?
так — 50 (47%)
ні — 57 (53%)

11. Хто, на вашу думку, може вплинути на формування інтересу сучасних підлітків до читання? (можна обрати декілька варіантів)
сім'я — 96 (90%)
вчитель — 74 (69%)
бібліотекар — 32 (30%)
друзі — 57 (53%)
однокласники — 21 (20%)
авторитетні для підлітка особистості — 47 (44%)

 

Интересная статья? Поделись ею с другими:


RSS-підписка

Підписка на публікації

Введіть ваш email:

Delivered by FeedBurner


Прозорро - публічні закупівлі

Я МАЮ ПРАВО!

Единая страна!
.