Творча лабораторія для фахівців - Соціологічні дослідження
15.05.2025 19:58
Значущою складовою іміджу бібліотеки є, власне, бібліотекар, його професійні та комунікативні навички, відкритість до нового. Для виявлення, які особисті якості та професійні вміння, на думку користувачів, необхідні сучасному бібліотекарю, Миколаївська обласна бібліотека для юнацтва ініціювала і провела обласне соціологічне дослідження «Особистість бібліотекаря очима користувача».
У дослідженні взяли участь користувачі МОБЮ, публічних бібліотек Арбузинської, Березанської, Веселинівської, Воскресенської, Дорошівської, Єланецької, Казанківської, Кам’яномостівської, Кривоозерської, Куцурубської, Мішково-Погорілівської, Новобузької, Новомар’ївської, Новоодеської, Первомайської, Снігурівської територіальних громад.
Було проанкетовано 1002 особи, серед яких 31% старші 35 років, 22% — 22-35 років, 20% — 14-17 років, 18% — 18-21 рік, і 9% — до 14 років. 37% опитаних працюють, 24% є учнями закладів загальної середньої освіти, 18% — не працюють, 15% навчаються у коледжі або професійному училищі, 6% — студенти закладів вищої освіти, варіант «інше» обрали 3 респонденти. Більшість опитаних (70%) — жінки, 30% — чоловіки.
Учасникам опитування запропонували вказати асоціації, які викликає у них слово “бібліотекар”. Відповіді умовно можна об’єднати у декілька тематичних блоків. Для 21% респондентів бібліотекар асоціюється насамперед зі сферою знань, інформації та різними проявами розумової діяльності, тому їхні відповіді були: «знання», «мудрість» «розум», «ерудиція», «інформація», «освічена людина», «інтелектуал», «вчений», «розумний», «всезнайко», «живий «довідник», «ходяча енциклопедія» тощо. 16% респондентів пов’язують бібліотекаря з літературою, тож вказали наступні асоціації: «книги», «читання», «начитана людина», «книголюб», «книжковий фахівець, експерт», «хранитель», «володар» та навіть «демон» книжок. 13% опитаних називали особисті та професійні якості, які асоціюються з бібліотекарем: толерантність, відповідальність, тактовність, доброзичливість, привітність, креативність, зосередженість, грамотність, щирість, задумливість, досвідченість. Респонденти зазначили, що бібліотекар це «хороша людина» і «цікава людина», ввічлива, організована, добра, творча, соціально активна, позитивна, охайна, вихована, уважна, інтелігентна, серйозна, порядна, грамотна тощо. На думку 6% учасників дослідження, бібліотекар є провідником у світ книги і знань, це «людина, яка знає про кожну книгу і може порадити що почитати», «помічник у світі інформації», «помічник у виборі потрібної літератури».
Асоціації 4% респондентів були пов’язані радше з самою атмосферою книгозбірні: позитив, спокій, затишок, тиша, радість, добро, щастя, мир, тепло, натхнення, відпочинок. Утім, цю атмосферу створюють саме бібліотекарі. Для 2% анкетованих бібліотекар асоціюється з книгозбірнею, її структурними підрозділами, атрибутами: читальною залою, полицями, формулярами тощо. Інші 2% зазначають, що це «комунікабельна особистість» і «цікавий співрозмовник», який «вміє спілкуватися з людьми». 1% опитаних відзначили, що бібліотекар – це професіонал, фахівець, він «має знати все». П’ятеро респондентів згадали про бібліотечні заходи; четверо відповіли: «жінка», «красива дівчина з книгою», «жінка 60-70 років»; для трьох опитаних це психолог, «людина, яка вміє мене розрадити». Інші асоціації: культура; вчитель, організатор дозвілля – по 2 особи, генератор ідей, сторітелінг, слово, сучасність, історія, захопливі історії, берегиня літератури та мови — по 1 особі. Дехто розгорнуто відповів на запитання: «фахівець, який працює в бібліотеці і відповідає за організацію, збереження та надання доступу до інформації», «мудра людина, яка об'єднує людей задля розвитку та обізнаності», «хранитель книг, чогось біблійного і водночас чогось сучасного».
64% опитаних підтвердили, що особисті якості бібліотекаря впливають на їхнє бажання відвідувати бібліотеку. 19% зазначили, що інколи впливають, 17% відповіли «ні», 1 особа обрала варіант «інше».
Респонденти, що ствердно відповіли на попереднє запитання, мали пояснити, що саме у поведінці бібліотекаря може стати причиною не відвідувати бібліотеку. Отримали наступні результати:
непривітність — 37%
грубість — 29%
непрофесійність — 28%
байдужість — 24%
дратівливість — 21%
повільність — 15%
упередженість — 7%
консерватизм — 3%
інше — 4 особи: «не люблю книги» (2), «не знаю» (1), «подобається, коли бібліотекар любить свою роботу, знає місце і історію своїх книг, хочеться знову і знову повертатися туди… Колись взяти книгу, а колись просто обговорити якесь видання з розумною людиною» (1).
89% учасників дослідження підтвердили, що їх влаштовує робота фахівців бібліотеки, послугами якої вони користуються; 4% — інколи, а 7% — не влаштовує.
Які якості мають бути притаманні бібліотекарю? Рейтинг, сформований на основі відповідей учасників дослідження:
ввічливість — 53%
уміння слухати — 43%
комунікабельність — 37%
досвідченість — 34%
тактовність — 31%
ерудованість, відповідальність — 26%
толерантність — 23%
відкритість до нового — 21%
впевненість у собі, пунктуальність — 19%
приваблива зовнішність — 18%
4% обрали варіант «важко відповісти»; 2 особи зазначили, що їх все влаштовує.
На запитання «Чи притаманна ввічливість бібліотекарям, з якими ви мали справу?» 85% опитаних надали ствердну відповідь. 9% вважає, що ця якість властива переважній більшості бібліотечних фахівців, 3% — що приблизно половині. Троє респондентів вважають, що ввічливими є лише деякі представники професії. Варіант «ні» обрав 1% респондентів, ще 2% — «важко відповісти».
Що стосується випадків, коли бібліотекар неналежним чином виконав свої професійні обов'язки, то 93% опитаних відповіли, що таких випадків не було, 7% з таким стикалися. 74% респондентів впевнені, що для роботи в бібліотеці потрібна фахова освіта, 14% вважають її непотрібною, а 12% не визначилися з відповіддю. На думку опитаних, окрім власне бібліотечної справи, бібліотекарю потрібні знання в наступних галузях:
література — 76%
психологія — 72%
загальна ерудиція — 47%
педагогіка — 28%
історія — 4%
мистецтво — 21%
іноземні мови — 10%
право, екологія — 5%
важко відповісти — 32%
інше — 3 особи, одна пояснила: залежно від профілю бібліотеки.
67% респондентів обговорюють з бібліотекарями книжки, 2% — інколи. Не обговорюють 22%, а 8% зазначили, що взагалі не люблять читати.
Ми запропонували учасникам дослідження вказати професійні якості, необхідні бібліотекарю для найкращого задоволення інформаційних потреб користувачів. Отримали наступні результати:
знання бібліотечного фонду — 60%
любов до книг і читання — 55%
навички пошуку інформації — 49%
цифрові навички — 26%
організаторські здібності — 21%
оригінальність мислення — 18%
медіаграмотність — 17%
володіння ораторським мистецтвом — 13%
навички створення проєктів, навички аніматора — 3%
важко відповісти — 4%
інше — 2 особи.
На запитання «Чи завжди бібліотекар приходить вам на допомогу, коли це потрібно?» 95% опитаних відповіли «так», 5% — «ні».
На думку 71% учасників дослідження професія бібліотекаря буде потрібною у майбутньому, 14% вважають, що ні, ще 14% обрали варіант «важко сказати». 1% респондентів, які обрали «інше», висловилися так: «дуже хотілося б»; «потрібно дожити»; «можливо»; «є сумніви, бо все можна знайти в інтернеті».
Дослідження показало, що уявлення опитаних про роль бібліотекаря у суспільстві залишається досить традиційним. Ця професія асоціюється насамперед із знаннями та книгами. Необхідними професійними якостями визнані: знання фонду, любов до читання і навички пошуку інформації. Читачі поважають професіоналізм бібліотекарів, вважають, що знання в галузі літератури, психології, загальна ерудиція разом із фахової освітою є запорукою ефективної роботи. Крім професійних навичок, опитувані також цінують комунікативні якості бібліотекарів. Так, непривітність і грубість бібліотекаря для них більш нестерпна, ніж його непрофесійність. Найбажаніші особисті якості бібліотекаря теж пов’язані з культурою спілкування: ввічливість, уміння слухати, комунікабельність. Втішно, що більшість бібліотекарів, з якими мали справу учасники дослідження, відповідають цим вимогам. Вони ввічливі, завжди приходять на допомогу, сумлінно виконують свої обов’язки. На думку більшості респондентів, професія бібліотекаря буде потрібною у майбутньому.
Наступна > |
---|