Книжковий контент - Віртуальні виставки
22.04.2011 13:59 Обновлено 22.04.2011 20:33
«Природа не визнає жартів, вона завжди правдива, завжди серйозна, завжди сувора, вона завжди права, а всі помилки йдуть від людей».Йоган Вольфган Гете
Юні друзі!
З розвитком цивілізації вплив людей на природу стає що далі, то більш потужним. Становище, що склалось, вчені визначають як екологічну кризу, за яку відповідальні ми всі. І немає сьогодні важливішого завдання, ніж пошук шляхів виходу з неї. Кожна людина планети Земля має оволодіти мінімальним набором екологічних знань і способів діяльності. З книг представлених на виставці, ви можете довідатись багато цікавого про знаменні події в історії розвитку нашої планети, про глобальні екологічні проблеми, що стоять перед людством. Академік І. П. Бородін висловлюється поетично і категорично: «Земля — такий же унікум, як картина Рафаеля. Знищити її легко, відновити — неможливо». Пам'ятаймо, що Земля у нас одна на всіх. Бережімо і шануймо її!
Ця виставка підготовлена в рамках бібліотечної програми Школи безпеки і захисту “Мистецтво мінімізації ризиків”.

Людина прагне жити у безпеці, вберегтися від тиску чинників зовнішнього середовища на її організм, психіку, духовну сферу. Турбота про це — справа суспільна та особиста. Усім сьогодні потрібні екологічні знання, екологічна культура, вміння раціонально організовувати свій життєвий простір, побут, емоційне і духовне життя, не шкодити собі.
Виробленню розуміння цієї проблематики, формуванню здатності правильно вибудовувати екологічний вимір свого життя допоможе робота над викладеним у цьому підручнику матеріалом. Не обійтися без нього тим, хто намагається жити правильно, гармонізувати власні життєві сили, наснажити їх силою довкілля.
У підручнику розглядаються теоретико-методологічні засади екології людини; еволюція взаємодії людини і природи; вплив навколишнього середовища на генофонд популяції; екологія харчування; соціально-демографічний аспект екології людини; етнос як складова антропоекосистеми; спосіб, рівень і якість життя населення; особливості екології людини у місті і сільській місцевості; проблеми безпеки в екології людини; здоров'я як визначальна характеристика спільноти людей в антропоекосистемі; екологія внутрішнього середовища організму людини; людина як особистість і соціальна істота. В додатку розміщено тестові завдання і короткий термінологічний словник.
Передусім цей підручник розраховано на студентів вищих навчальних закладів, які опановують курс «Екологія людини».

Перед вами книга про проблеми, які у сучасному світі швидко зростають. І завдання людства — навчитися їх передбачати і в кожному конкретному випадку створювати систему безпеки. У виданні висвітлено проблему техногенних аварій і катастроф, які, без сумніву, є антропогенними, тобто такими, що спричининені прямою або опосередкованою діяльністю людини. Автори книги далекі від думки, що вони змогли зібрати інформацію про всі техногенні катастрофи: більшість відомостей отримано не з наукової літератури, а з періодичної преси. Це свідчить про те, що фахівці володіють лише інформацією про факти катастроф та їх наслідки, але не мають дослідницької оцінки, аналізу причин. Але саме глибокий аналіз причин є важливим для розробки профілактичних заходів.
Про небезпеку забруднення навколишнього середовища одними із перших почали говорити японці. Ще у 1896 році в Японії з'явилося слово “когай”, що означає “суспільне зло, шкода, яких завдають людям, суспільний збиток”. Сьогодні це визначення аналогічне поняттю “забруднення навколишнього середовища”. В Японії описано і перші екологічні хвороби.
Розглянуто антропогенні (техногенні) екологічні катастрофи, які спричинили забруднення повітряного і водного середовища, грунту. Акцентовано увагу на токсичних харчових катастрофах, у тому числі «японських» хворобах. Описано різновиди ядерних катастроф. Увагу приділено антропогенним катастрофам без зміни екосистем. Проаналізовано теорії катастроф, роль людського фактора у розвитку катастроф, потенційно небезпечні об'єкти катастроф.
Змістовні додатки містять фактичну інформацію стосовно саме України: класифікацію катастроф як надзвичайних ситуацій в Україні; терміни, що використовуються у “Класифікаторі надзвичайних ситуацій в Україні” 1998 р.; визначення надзвичайних ситуацій відповідно до їхнього територіального поширення; за відомості період 1997-2000 років щодо надзвичайних техногенних ситуацій, радіаційної і хімічної небезпеки, аварій на магістральних газо- і нафтопроводах; “Класифікатор надзвичайних ситуацій в Україні 2002 р.; потенційно небезпечні техногенні об'єкти в усіх областях України станом на 2002 рік.

Пособие создано на основе многолетнего опыта преподавания его авторов (профессора Ростовского государственного университета В.И. Коробкина и профессора Ростовского строительного государственного университета Л.В. Передельского). В учебном пособии в форме экзаменационных вопросов и ответов изложены основные положения курса «Экология». Книга состоит из двух частей — теоретической и прикладной, в которых с позиций современной науки рассмотрены основные вопросы и проблемы экологии и рационального природопользования.
В сжатой и конкретной форме дается лишь основное и самое главное из области основополагающих экологических знаний, необходимых для будущих инженерно-технических работников. Содержатся и дополнительные данные по ряду проблем экологии, например, таким как биологическое разнообразие, биотическая регуляция окружающей среды, механизмы преобразования ландшафтов, последствия антропогенного воздействия на окружающую среду, экологический кризис, управление окружающей средой и оценка ее качества, концепция устойчивого развития и другие.
Предназначено для студентов вузов, рекомендуется также учителям и учащимся школ, лицеев и колледжей и всем интересующимся проблемами экологии.

Взаємовідносини людини з навколишнім середовищем — одна з глобальних проблем сучаності. Її вирішення стає необхідною передумовою розвитку економіки й самого існування людського суспільства. Тільки успіх у вирішенні завдання оптимізації, а потім і гармонізації взаємовідносин у системі “Суспільство — природа” — ключ до існування людини як біологічного виду на Землі і збереження життя на планеті. Для цього, насамперед, необхідно знати основи екології людини як унікального біологічного виду, який поєднує у своїй природі біологічне й соціальне, а також вивчати особливості, закони й механізми взаємовідносин природи і суспільства.
Термін “екологія людини” вперше був введений американськими вченими Р. Парком і Е. Бюргессом у 1921 році. Сьогодні існують десятки визначень того, що таке екологія людини, оскільки сама наука і термін, що її визначає, зазнають еволюції. У даній книзі автори спираються на класифікацію основних напрямків сучасної екології, рекомендовану Г.О. Білявським та В.М. Бровдієм.
У виданні висвітлені актуальні екологічні проблеми, пов'язані з практичною діяльністю людини. Окреслено завдання щодо оптимізації взаємовідносин суспільства і природи — стратегії майбутнього.
Посібник розрахований, насамперед, на студентів природничих та гуманітарних спеціальностей вузів, де викладаються курси екології, охорони навколишнього середовища, раціонального природокористування, “Природа і суспільство” та інші дисципліни екологічного змісту. Книга буде корисною і для військових та інженерних вузів, в яких вивчаються актуальні екологічні проблеми людства.

Це видання випущено за Державною програмою “Українська книга” і це найбільш повний словник-довідник термінів і понять (понад 5000) у галузі екології та охорони природи. У словникових статтях у стислій формі подається науково обґрунтоване тлумачення змісту термінів і понять, що ввійшли в українську літературну мову як складова загальної наукової термінології. Видання має академічний характер.
Автори не лише зібрали картотеку найуживаніших термінів і понять із різних розділів екології, а й намагаються роз'яснити їх зміст. Поряд з тлумаченням галузевих термінів, понять у книзі наведено найважливіші довідкові дані про біосферу Землі, її структуру, взаємозв'язки людини і природи, деякі прикладні питання охорони довкілля. Системою термінів висвітлено концепцію переходу до ноосфери, коло питань соціоекології, природоохоронної політики та законодавства. У кінці книги наведено список літератури, в який включено найгрунтовніші монографії та довідкові видання.
Для широкого кола фахівців різних спеціальностей. Книга також буде корисною студентам, аспірантам, науковцям та викладачам вищих навчальних закладів, учителям загальноосвітніх шкіл, усім, хто цікавиться проблемами екології.

Навчальний посібник укладений з використанням досвіду викладання дисциплін «Загальна екологія» та «Основи екології». У ньому розкриті базові питання класичної та сучасної екології, зокрема її фундаментальних підрозділів: вчення про фактори навколишнього середовища, демекологію, біоценологію, екосистемологію, глобальну екологію. Кожен розділ містить перелік контрольних питань у вигляді тестів. Окремою частиною є «Лабораторний практикум з екологіі», який охоплює 15 лабораторно-практичних занять та семінарів.
Адресується студентам, викладачам вищих навчальних закладів освіти, а також вчителям та учням загальноосвітніх шкіл, де факультативно читається ця дисципліна.

Це видання укладено за матеріалами семінару-практикуму “Регіональні екомережі України та роль громадськості в їх впровадженні”, який відбувся у жовтні 2002 року у Чернігові і організатором якого стала Чернігівська обласна організація Всеукраїнської екологічної ліги. Ви можете ознайомитись із виступами провідних науковців, представників державних органів влади, громадських організацій, екологів-практиків.
Розглянуті такі питання: державні засади реалізації екологічної мережі України, роль науки в забезпеченні функціонування екомережі в Україні, гуманістична цінність заповідних ландшафтів, особливості функціонування екологічної мережі в регіонах України, законодавче регулювання формування розбудови національної екологічної мережі.

Збереження людської цивілізації залежить від наших знань про природу і дій, спрямованих на збереження і поліпшення навколишнього природного середовища шляхом розумного втручання, а не руйнування його в процесі нераціонального використання. Одна з основних причин екологічної ситуації, що склалася, є протиріччя — незбалансованість економіки і екології в різних країнах. Прагнення в найкоротші терміни вирішити економічні проблеми, питання забезпечення народного господарства і населення енергетичними і сировинними ресурсами сприяло тому, що проводилося природокористування без урахування можливих негативних наслідків втручання в природні середовища.
В навчальному посібнику висвітлені найважливіші розділи традиційної та сучасної екології, розглянуті питання антропогенного забруднення довкілля та його негативні наслідки, екологічні основи та проблеми раціонального природокористування.
Може бути використаний студентами вищих навчальних закладів при вивченні окремих розділів дисциплін: «Основи екології та природокористування», «Основи екології», «Основи загальної екології і неоекології», «Оптимізація природокористування» та інших.

Це видання написано за редакцією відомого вченого, доктора геолого-мінералогічних наук, професора, генерального директора Науково-методичного інституту міжнародної освіти і проблем управління МАУП, президента Академії наук вищої школи України Миколи Івановича Дробнохода, заслуги якого на ниві міжнародної освіти відзначені французьким орденом “Академічних пальм” та іншими знаками академічного визнання. Підготовлено за сприяння Програми ПРООН в Україні та Агентства Міжнародного розвитку США в Україні в рамках міжнародного проекту “Програма сприяння стійкому розвитку в Україні”.
Мета навчального посібника — з'ясувати сутність проблеми стійкого розвитку та привернути увагу в українському суспільстві до актуальності й нагальності питання визначення України щодо напрямків творення своєї ойкумени і достойного життя у ХХІ ст. Автори намагаються у простій і доступній формі довести ідеї стійкого розвитку взагалі і України зокрема до якнайширшого загалу.
Розвиткові Концепції стійкого екологічного безпечного розвитку, яка базується на обов'язковому поєднанні трьох його вимірів — екологічного, економічного та соціального, — надала Конференція ООН з проблем навколишнього середовища і розвитку, яка відбулася у 1992 році у Ріо-де-Жанейро. Ідеї стійкого екологічного безпечного розвитку стали нині важливою складовою національної політики й безпеки багатьох країн світу, де вже створені й діють державні структури, які організовують і координують діяльність у цьому напрямку.
Пропонований навчальний посібник складається з двох частин: у першій представлено сучасні уявлення про необхідність переходу до суспільства стійкого екологічного безпечного розвитку; друга (Глосарій) містить тлумачення найважливіших термінів і понять, що стосуються стійкого розвитку.
Для студентів вищих навчальних закладів і спеціалістів, які займаються проблемами стійкого розвитку суспільства.

У цьому томі популярної дитячої енциклопедії «Я пізнаю світ» йдеться про єдність людини і природи, розповідається про екологічні катастрофи, які сталися і які можуть статися, якщо люди не виправлять своїх помилок. Читачі здійснять заочну подорож у відомі заповідники, дізнаються, що таке ентомопарк, де знаходиться пташиний зоопарк.
Науково-популярне видання складається з трьох частин: Організм і середовище проживання; Людина і біосфера; Охорона природи. Полегшує пошук потрібного матеріалу предметно-іменний покажчик.
< Попередня | Наступна > |
---|