Головна | Афіша | E-FreeLibrary | Каталог | Блог | Контакти
Головна Творча лабораторія для фахівців Соціологічні дослідження 2020. Всеукраїнське соціологічне дослідження “Покоління центеніалів: цінності та орієнтири”: результати

Рейтинг пользователей: / 0
ХудшийЛучший 

Творча лабораторія для фахівців - Соціологічні дослідження

У Всеукраїнському соціологічному дослідженні “Покоління центеніалів: цінності та орієнтири”, організованому Державною бібліотекою України для юнацтва, взяла участь і Миколаївська ОБЮ.

На запитання анкети відповіли 735 респондентів – користувачів МОБЮ, Баштанської, Березанської, Березнегуватської, Братської, Вознесенської, Єланецької, Кривоозерської, Новоодеської, Новобузької, Снігурівської, Первомайської ЦБС, публічної бібліотеки Казанківської селищної територіальної громади і Калинівської сільської бібліотеки Воскресенської селищної ОТГ.


60% опитаних — школярі, 18% студентів (17% опитаних навчаються у вишах, 1% — у коледжах), 8% — учні ліцеїв, 9% проанкетованої молоді працює і 5% — тимчасово непрацюючих. Вік опитаних: від 14 до 20 років (14 років — 6%, 15 р. — 15%, 16 р. — 27%, 17 р. — 16%, по 12% вісімнадцяти-, дев’ятнадцяти- і двадцятирічних респондентів). Більшість опитаних (59%) жіночої статі, 41% — чоловічої.

Респондентам було запропоновано розставити пріоритети їх життєвих цінностей від 1 до 5 (1 — головна, 5 — другорядна). Були одержані наступні відповіді:
життя: І — 44%, ІІ — 26%, ІІІ — 15%; IV — 13%; V — 2%.
сім’я, родина: I — 40%; II — 28%; III — 19%; IV — 8%; V — 5%.
кар’єра: I — 20%; II — 24%; III — 23%; IV — 13; V — 20%.
рівність і свобода: I — 16%; II — 16%; III — 25%; IV — 24%; V — 19%.
реалізація власного потенціалу: I — 37%; II — 10%; III — 25%; IV — 23%; V — 5%.

Зауважимо, що деякі респонденти не зрозуміли, що мається на увазі під поняттям «життя»: власне життя; чуже життя, яке не можна відбирати; повага чужого життя та цінностей?

На формування життєвих цінностей опитаних найбільший вплив мають: батьки і рідні (58%), друзі (37%), педагоги, тренери (20%); 23% покладаються на особистий досвід; для 20% визначальними є вподобання/захоплення; сучасні цифрові технології впливають на 19% респондентів; стан нашої країни на світовій арені формує цінності 13%, а релігія 3% опитаних.

23% респондентів визнали, що саме батьки (мама — 10%, тато — 7%) і рідні (бабуся/дідусь — по 2%, сестра/тітка — по 1%) є для них авторитетами завдяки своїм життєвим цінностям. У 22% опитаних таких авторитетів немає, 4% не відповіли на дане запитання. У рейтинг авторитетності також ввійшли: Ілон Маск (5%); Ліна Костенко, Білл Гейтс, Тарас Шевченко (по 4%); Олександр Лукашенко, Джон Кеннеді, Володимир Зеленський (по 3%); Генрі Форд, Брітні Спірс, Андрій Шевченко, принцеса Діана, Кріштіану Роналду, Маргарет Тетчер, Олександр Усик, Андрій Кузьменко, Ліонель Мессі, Джонні Депп (по 2%); по 1% у Володимира Кличка, Юлії Тимошенко, Конрада Аденауера, Анджеліни Джолі, Катерини Осадчої, Павла Дурова, Сергія Притули, Міли Йовович, Мирослава Поповича, Василя Шкляра, Джеймса Хардена, Одрі Хепберн, Воррена Баффета, Бернарда Баруха, Олександра Ротшильда, Володимира Фроленка. Відзначимо, що 3% опитаних вказали, що авторитетними особистостями для них є викладачі (без уточнення, хто саме) і директор школи (1%).

34% респондентів зізналися, що переживали залежність від оцінки в інтернеті, 19% опитаних піддавалися троллінгу чи кібербулінгу, 39% відчували себе самотніми попри спілкування у соціальних мережах, месенджерах тощо, 8% учасників анкетування ні з чим таким не стикалися.

Реальне спілкування більш прийнятне для 68% респондентів, віртуальне — для 32%.

Життєві орієнтири опитаної молоді розподілилися наступним чином:
впевненість у собі — 47%;
особистісний розвиток — 44%;
самореалізація і цілеспрямованість — по 43%;
незалежність у своїх рішеннях — 30%;
оптимізм — 24%;
толерантність — 22%.

На запитання «За допомогою яких моральних орієнтирів можливо досягнути успіху?» респонденти відповіли:
порядність — 54%;
совість — 51%;
чесність — 47%;
повага — 32%;
честь — 29%.
Вказуючи свій варіант, запорукою успіху молодь визнавала: наполегливість; сміливість та впевненість у власних силах; цілеспрямованість, працелюбність, нахабність і навіть відсутність моральних орієнтирів.

Відповіді на десяте питання «Чи впливають Ваші життєві орієнтири на...»:

  ТАК НІ
Особисте життя 72% 28%
Стосунки з близькими, друзями 60% 40%
Власні досягнення 71% 29%
Навчання 66% 34%
Здоров’я 54% 46%
Зовнішній вигляд 49% 51%

Обираючи п’ять основних орієнтирів у житті, опитані надали наступні відповіді:
здобуття освіти — 65%;
улюблене заняття/робота — 49%;
подорожі, спілкування — 46%;
розвиток власних здібностей — 41%;
ведення здорового способу життя — 37%;
віра в правильність обраної мети — 37%;
визначення свого покликання — 33%;
самостійні рішення та вчинки — 31%;
покращення зовнішності, підтримка себе у хорошій фізичній формі — 30%;
важко сказати — 26%.

Найбільше засмучує опитаних:
матеріальне становище — 47%;
невпевненість у майбутньому — 42%;
стан справ у місті та країні — 25%;
відчуття небезпеки виникає у 14% респондентів.

На запитання «В якому середовищі Вам найбільш комфортно перебувати?» респонденти надали такі відповіді:

  ТАК НІ
Сім’я 64% 36%
Навчальний заклад 36% 64%
Професійні заняття 32% 68%
Коло друзів 52% 48%
На самоті 31% 69%

На думку опитаної молоді, нашому суспільству не вистачає наступних цінностей та орієнтирів:
відповідальності — 16%;
порядності — 12%;
чесності — 7%;
толерантного ставлення до оточуючих — 7%;
доброзичливості, совісті, справедливості, любові і поваги — по 5%;
стабільності — 4%;
духовності, безпечного середовища, гідності, патріотизму, взаємоповаги — по 3%;
співчуття, єдності, людяності, честі, віри в майбутнє — по 2%;
гуманізму, щирості, відповідності освіти європейським стандартам — по 1%;
2% респондентів не замислювався над даним питанням.

Заряджає позитивом опитану молодь:
сім’я — 17%;
музика — 16%;
спілкування з друзями — 10%;
перегляд фільмів — 8%;
читання книг — 6%;
подорожі, єднання з природою — по 5%;
хороші оцінки, заняття спортом, хобі — по 4%;
домашні улюбленці — 3%;
віра в майбутнє, смачна їжа, танці — по 2%;
малювання, віра в Бога — по 1%.

Життєвими кредо опитаних центеніалів є (цитуємо):
Ніколи не здаватися, йти вперед;
Не зупинятися на півдорозі;
Чого не знаю, того навчуся;
З посмішкою по життю;
Читання — сила;
Немає нічого неможливого;
Самостійно приймати рішення, протидіяти життєвим негараздам та досягати успіху;
Ні кроку назад, ні кроку на місці, тільки вперед!
Виконай хоча б п’ять заповідей, і ти будеш людиною;
Те, що не вбиває, робить нас сильнішими;
Краще горіти, ніж тліти;
Жити, працювати і бути щасливим!
Старайся, і все вийде!
Вперед, до мети!
Цінуй час!
Радій життю!
Вік живи — вік учись!
Помиляйся, але не зупиняйся;
Бути порядною людиною;
Роби все сам, і ти зробиш добре;
Мети досягає той, хто її прагне;
Поразка — це наука. Ніяка перемога так не вчить;
Оптимізм перемагає все;
Кожне завтра розпочинається уже сьогодні;
Не втрачати оптимізму при будь-яких обставинах;
Рухатися тільки вперед!
Роби добро — воно повернеться тобі;
Йти до своєї мети, але залишатися чесним;
Не лінуватися;
Все буде добре!
Жити так, щоб біля тебе було комфортно оточуючим;
Прагнути робити все досконало;
Бути особистістю;
Прагнути кращого;
Брати від життя все можливе;
Бути відповідальним і дорослим;
Ставитись до людей так, як би ти хотів, щоб ставились до тебе;
Любити життя і цінувати кожну його хвилину;
Не боятися викликів, а чути поклик!
Вчитись ніколи не пізно;
Бути людиною!
Ніколи не шкодувати про свій вибір;
Важко бути ангелом, але треба!
Зберігати спокій та руйнувати стереотипи;
Насолоджуйся життям, цінуй вільний час;
Бути щасливою!
У самурая нема мети, лише шлях;
Якщо ти перший, то ти перший, якщо ти другий, то ти – ніхто;
Цінуй те, що маєш, але не зупиняйся на досягнутому!
Наполегливість та цілеспрямованість – шлях до здійснення мрій,
Щоб не відбувалося — залишайся людиною!

Результати анкетування свідчать, що для опитаної молоді найважливішими цінностями є життя, сім’я, самореалізація. «Реалізація власного потенціалу» для них важливіша, ніж «кар’єра». В топ-3 життєвих орієнтирів наших респондентів ввійшли «впевненість у собі», «особистісний розвиток» та «самореалізація». Зважаючи на обрані життєві кредо, на шляху до своєї мети центеніали покладаються на цілеспрямованість, впевненість у собі, оптимізм, вміння не здаватися. Більшість опитаних вважає, що в досягненні успіху слід неабияк покладатися на власну порядність і совість. Трохи менше ентузіазму викликають категорії «чесність», «повага», «честь». Проте, опитаних, які зазначили, що саме цих орієнтирів не вистачає нашому суспільству значно менше за тих, хто вважає, що вони допоможуть на шляху до успіху. Тобто щодо можливості досягти успіху в суспільстві моральними шляхами, юнаки налаштовані скоріше оптимістично.

Важливу роль у житті опитаних центеніалів відіграє родина. Саме рідні мають великий вплив на формування життєвих настанов респондентів; батьки за авторитетом випередили зірок бізнесу, спорту та політики; сім’я виявилася місцем, де опитані почувають себе найбільш комфортно та найпотужнішим джерелом позитиву, залишивши позаду в цій якості навіть спілкування з друзями. Отже, це покоління не можна назвати повними індивідуалістами.

Учасники анкетування – це цифрові аборигени, тому не дивно, що значне місце в їх житті займає віртуальний світ. Третина респондентів переживала залежність від оцінки в інтернеті, приблизно така ж кількість визнала, що надає перевагу саме віртуальному спілкуванню, частина опитаних вказала на цифрові технології як чинник формування власних життєвих цінностей. Проте більшість все-таки надає перевагу реальному спілкуванню.

Найбільше засмучує опитаних матеріальне становище. Взагалі, матеріальна складова дуже впливає на подальше життя і вподобання молоді. Про це свідчать і численні відповіді «все одно, де вчитися, аби на бюджеті». Також, зрозуміло, що багато респондентів зіткнулися з матеріальними труднощами їх родин за час карантину, тому можливий перекіс у результатах опитування через емоційну складову.

Интересная статья? Поделись ею с другими:


RSS-підписка

Підписка на публікації

Введіть ваш email:

Delivered by FeedBurner


Прозорро - публічні закупівлі

Я МАЮ ПРАВО!

Единая страна!
.