Головна | Афіша | E-FreeLibrary | Каталог | Блог | Контакти
Головна Творча лабораторія для фахівців Поради методиста Просування читання через створення буктрейлера

Рейтинг пользователей: / 0
ХудшийЛучший 

Творча лабораторія для фахівців - Поради методиста

Що таке трейлер сьогодні знають усі. Це рекламний відеоанонс нового фільму. Як правило, саме після перегляду трейлера багато хто вирішує — вартий фільм уваги чи ні. Буктрейлер — його аналог, тільки присвячений книзі. Це короткий відеоролик, основне завдання якого зацікавити глядача та спонукати його до прочитання рекламованої книги. Це один із способів представити книгу тим юним категоріям користувачів, які схильні до так званого “кліпового мислення”, тобто надають перевагу сприйняттю інформації за допомогою телевізора, комп'ютера, смартфону тощо.


Першими рекламувати книги таким чином здогадалися видавництва. Бібліотекарям нова форма просування читання теж припала до смаку. Зростанню її популярності сприяли відносна нескладність виготовлення і легкість розповсюдження в мережі Інтернет.

Автором буктрейлера може стати кожен. Достатньо лише комп'ютера, підключеного до Інтернету, та набору нескладних програм з монтажу і створення візуальних образів.

Види буктрейлерів за змістом

Розповідні — привертають увагу читача до сюжету книги. Їх мета — досягти того, щоб після перегляду ролика потенційний читач захотів дізнатися, з чого історія починається і чим закінчується. Тому не можна просто переказувати сюжет. Має зберігатися якась інтрига, таємниця. Подумайте, чим саме рекламована книга може “зачепити”? Яскраві герої, закручений сюжет? Чи навпаки, проста (навіть банальна) історія, знайома кожному із власного життя? Зверніть увагу на ключові моменти: герої, місце, конфлікт, інтрига.
До прикладу, розповідний буктрейлер на книгу П. Загребельного “Роксолана”.

Атмосферні — передають настрій книги, роблять акцент на емоціях. При  створенні атмосферного буктрейлера слід визначити атмосферу книги та засоби, за допомогою яких її можна передати. Наприклад, якщо книга написана в жанрі фентезі, то можна зробити акцент на атмосфері чаклунства і магії, підбираючи ілюстрації з чаклунами і відьмами, таємничими пейзажами і незвичайними істотами. Якщо героєві належить робити складний вибір, використайте в тексті антоніми (добро — зло, любов — ненависть тощо).
До прикладу, атмосферний буктрейлер на книгу Н. Гурницької “Мелодія кави у тональності кардамону”.

Концептуальні — зосереджують увагу на розкритті незвичайної ідеї твору, на світогляді автора і на цікавих думках, які він хоче донести до читача, на смисловому наповненні книги. Вони добре підходять для класичної, філософської, публіцистичної літератури. Художні твори сучасних авторів теж можна рекламувати у такий спосіб, якщо вони вирізняються оригінальним поглядом на світ, торкаються гострих, дискусійних тем. При створенні концептуального буктрейлера важливо, щоб “оригінальність” думок не перетворилась на нудну банальність. Можна привернути увагу відверто спірними, провокативними твердженнями, але при цьому не забувати про небезпеку переборщити, виказати поганий смак та хамство. Добре виглядають питальні речення, що спонукають глядачів до роздумів.
До прикладу, концептуальний буктрейлер на книгу Дж. Остін “Гордість і упередження”.

Види буктрейлерів за формою подачі матеріалу

Калейдоскоп — відеоролик, що складається з коротких, найбільш цікавих або видовищних фрагментів книги. При цьому, за принципом калейдоскопа, часто створюється відеоряд з непов'язаних фрагментів.
До прикладу, буктрейлер на книгу І. Нечуй-Левицького “Кайдашева сім'я”.

Епізод — буктрейлер, який створюється у вигляді невеликої сюжетної історії. Відеоряд такого ролика являє собою один ефектний епізод, здатний захопити читача, навіть без контексту.
До прикладу, буктрейлер на книгу С. Талан “Когда ты рядом”.

Анонс — буктрейлер, у якому використовується спеціальний відеоматеріал, знятий виключно з рекламною метою і відсутній у книзі.
До прикладу, буктрейлер на серію книжок “Життя видатних дітей”.

Тизер — відеоролик, побудований як загадка: містить частину інформації про книгу, але сама книга не називається. Цей прийом застосовують для створення інтриги навколо книги. Його використовують видавництва, що рекламують свою продукцію. Серед бібліотек він не набув широкої популярності. У більшості випадків тизери використовують в комплексі: спочатку потенційну аудиторію заманюють і зацікавлюють за допомогою тизера, а вже потім безпосередньо рекламують продукт за допомогою інших стандартних засобів, наприклад, традиційних буктрейлерів.
До прикладу, тизер на роман М. Кідрука “Жорстоке небо”.

Етапи створення буктрейлера

І. Ознайомитися із зразками буктрейлерів.

ІІ. Вибрати книгу.
Мотиви при виборі книги можуть бути різними: певна дата або подія, ювілей письменника, повніше розкриття складу бібліотечних фондів. “Героями” буктрейлерів можуть стати книги-ювіляри, забуті книги, цікаві новинки. Добре, коли бібліотекар рекламує книгу, яку сам знає і любить, яка справила особисто на нього сильне враження. Модні книги, про які і так “усі говорять”, краще не чіпати. Але моду можна використати як наживку, щоб прорекламувати інші книги того ж автора або за тією ж тематикою.

ІІІ. Створити сценарій.
Визначте завдання вашого відеоролика: на що б ви хотіли звернути увагу потенційного читача; чим збираєтеся його заінтригувати; які емоції викликати; як підштовхнути до прочитання книги. Відповідно до завдань, продумайте сюжет. Слід чітко розуміти, який буктрейлер ви створюєте — розповідний, атмосферний чи концептуальний. Напишіть текст та виберіть, як він буде представлений у ролику — субтитрами або аудіозаписом. Привернути увагу читача можуть не лише яскраві картинки, а й вдало підібрані цитати. Особливо, якщо книга дотепна та переповнена влучними фразами, гріх не викласти такий козир. У якості цитат також можна використати яскраві діалоги з окресленням конфлікту і подальшим представленням головних героїв. Проте не забувайте, що ролик має бути коротким, не більш 3 хвилин, тому варто зважувати кожне слово. До того ж читати з екрану великий текст складно.

IV. Підібрати матеріали для відеоряду.
Фото, малюнки, ілюстрації знаходять в Інтернеті, сканують із книг, або роблять власноруч. В оформленні відеоряду вам може стати у пригоді кліпарт, спеціально створений для графічного дизайну (в перекладі “Clip art” — шаблон, ілюстративна вставка, графічний фрагмент, аплікація). Дуже зручно працювати із кліпартом на прозорому фоні: можна відразу накладати картинку на будь-який малюнок, фото, відео. Наприклад, якщо накласти картинку “вікно” на фотопортрет, то можна отримати “людину у вікні”; малюнок “ворота”, накладений на пейзаж, створить враження саду тощо. Існує багато зображень книг — закритих, відкритих, складених стопкою, рамок у вигляді книг та ін. Для того, щоб заванжити кліпарт, наберіть у пошуковій системі слово “кліпарт” та потрібну вам тему, наприклад, “кліпарт книга”.
До прикладу, буктрейлер на книгу Рея Бредбері “Кульбабове вино” з використанням кліпарту.

Фахівці сперечаються, чи припустимо вставляти кадри та уривки з екранізацій при створенні буктрейлера. Адже ви пропонуєте читачеві власне бачення книги, а не чиєсь інше. На практиці уривки з екранізацій все ж таки використовують, і вони здатні істотно полегшити вашу працю. Треба тільки знати міру та пам'ятати, що ви рекламуєте книгу, а не фільм. Якщо книга екранізувалася декілька разів, це можна обіграти, зіставивши різне бачення головних героїв у різних фільмах. Звичайно, відеофрагменти не обов'язково повинні братися саме з екранізацій, головне, щоб вони розкривали ваш задум.
До прикладу, буктрейлер на книгу В. Сосюри “Третя рота” з використанням документальних кадрів першої половини ХХ сторіччя.

Аматорська зйомка теж цікавий варіант. До зйомок можна залучити співробітників бібліотеки, родичів, друзів. Ще краще — читачів-книголюбів, членів клубів і гуртків, якщо вони діють у бібліотеці.
До прикладу, буктрейлер Херсонської обласної бібліотеки для дітей ім. Дніпрової Чайки на книгу Г. Вдовиченко “Ліга непарних шкарпеток” з використанням аматорської зйомки

Інтернет пропонує широкій вибір анімаційних картинок. Серед них є листівки, смайлики, аватарки, заставки, фони тощо. Ми не рекомендуватимемо якийсь певний сайт з безкоштовною анімацією. Перед вами — багатий вибір. Достатньо набрати у пошуковій системі ключові слова “анімація” або “анімаційні картинки”.

Можна використати і анімаційні відеоролики — футажі. Футажі, як і кліпарт, бувають із прозорою основою, що дозволяє накласти зображення на фон або інше зображення. Футажі бувають різних видів:

  • основи (тканина, що колихається; квіткові пелюстки, що летять; хвилі, що вирують брижами тощо) — гарний фон для титрів, заставок;
  • віньєтки для обрамлення відео;
  • жанрові (натюрморти, тварини, спорт і т. ін.);
  • графічні (абстрактні композиції, що рухаються);
  • перехідні (підкреслюють і оформлюють перехід між кадрами).

До прикладу, буктрейлер на книгу М. Булгакова “Майстер і Маргарита” з використанням футажів.

І, нарешті, можна вставити у відеоролик фрагмент мультфільму.
До прикладу, буктрейлер на книгу І. Котляревського “Енеїда”, в якому використані фрагменти однойменного мультфільму.

V. Підібрати матеріал для озвучення.
Прорахуйте, скільки секунд текст повинен знаходитися на екрані, щоб глядачі встигли прочитати. Шрифт має бути розбірливим з досить великими буквами. Витіюватий шрифт виглядає гарно, але на його прочитання глядач витратить більше часу та зусиль, і це може викликати у нього роздратування під час перегляду ролика.
До прикладу, буктрейлер на книгу Е. М. Ремарка “Тріумфальна арка” з використанням читабельних шрифтів.

Запишіть озвучений текст, якщо це передбачено сценарієм, або знайдіть музику. У бібліотечних відеороликах можна використати музику за ліцензією Creative Commons — це композиції, вигадані, записані і поширені, без стягування плати за їх використання, як в особистих, так і в комерційних цілях. І, звичайно, не забуваємо про нестаріючу класику, на яку, до того ж, авторське право не поширюється. Якщо це виправдано задумом, замість музики можна вставити шуми: плескіт хвиль, спів птахів, свист вітру, стукіт друкарської машинки тощо.

Пам'ятайте про вимоги Закону України “Про авторське право і суміжні права”. Якщо використовуєте відеоматеріали, аудіотреки або ілюстрації, то переконайтеся, що вони знаходяться у вільному доступі.

VI. Вибрати програму для створення буктрейлера.
Для роботи з відео існує багато програм різної складності. Ось деякі з них.

Windows Movie Maker та Кіностудія Windows — найпростіші з усіх, які рекомендуються початківцям.

Програма Movie Maker входить в пакет Microsoft Windows. У ній можна обробляти відеофайли з цифрової відеокамери, створювати із зображень слайд-шоу, додавати до відео титри, звук, вирізати необхідні фрагменти і склеювати їх, створюючи при цьому ефектні переходи від фрагмента до фрагмента. Широко використовується для створення кліпів, відеопрезентацій і обробки аматорського відео. Мінуси: одна звукова доріжка, тобто не можна одночасно завантажити два звукові файли. Також в Movie Maker є обмеження кількості букв та слів, що треба пам'ятати при створенні титрів.

Кіностудія Windows — це нова, серйозно перероблена версія Windows Movie Maker. Вона підходить для Windows 7, Windows 8, Vista, хоча несумісна з більш ранніми версіями операційних систем. Її розробники пішли шляхом спрощення використання і полегшення процесу створення відеоролика. Тому вам, ймовірно, не знадобляться довідкові матеріали, щоб почати створювати своє відео. Проте, таке прагнення до простоти привело до видалення ряду функцій, що широко використовувалися в Windows Movie Maker. Наприклад, зникла шкала часу, що для досвідченого користувача скоріше недолік.

SonyVegas Pro є більш професійною програмою для відеомонтажу. Завдяки спеціальним інструментам, вона дозволяє користувачам редагувати різні параметри відео і аудіо. У неї зручне налаштування інтерфейсу, можливість додавання великої кількості ефектів, підтримка різноманітних форматів. Зручно працювати з аудіо, оскільки можна сполучати дві звукові доріжки (накладати музику і голос), відділяти звук від відео, якщо необхідно.

Adobe Premiere Pro професіональна програма для нарізки і монтажу відео. Вона більш вимоглива як до ресурсів комп'ютера, так і до “рівня підготовки” користувача. При роботі у програмі можна застосовувати безліч ефектів, додавати необхідну кількість відео- та аудіодоріжок. Істотною перевагою цієї програми є її вільна інтеграція з іншими продуктами Adobe (Photoshop, After Effects). Найбільш затребувані операції у роботі з фото і відео можна виконати в онлайнових редакторах. Онлайнові сервіси мають одну важливу перевагу: завдяки тому, що усі операції з обробки файлів виконуються на віддаленому сервері, продуктивність комп'ютера, на якому ви працюєте, не має значення.

Відеоредактор You Tube. Дуже простий, можна обрізувати початок або кінець фільму, склеювати декілька роликів, додавати звукову доріжку. Проходимо реєстрацію. Заходимо на сторінку і вибираємо Video Editor, натискаючи посилання “Спробувати”.

Сервіс Animoto — сервер, призначений в основному для підготовки відеоколажів з масиву фотографій з накладенням звуку. Можна вставляти невеликий уривок відео.

Як варіант, можна зробити буктрейлер за допомогою Microsoft Power Point. Це програма для розробки і підготовки презентацій. Вона входить до складу Office. Відеоролик зробити за її допомогою неможливо, але ми все ж таки вирішили її згадати. За наявності оригінальної ідеї, цікавого відеоряду, неординарного сюжету слайд-шоу теж цілком здатне притягнути увагу до рекламованої книги. Перевага цієї програми у тому, що вона вже добре засвоєна бібліотекарями та істотно спрощує роботу. Однак буктрейлер, створений у такий спосіб, візуально програє відеоролику.

VII. Змонтувати буктрейлер.
Поєднати всі відібрані матеріали в одно ціле згідно зі сценарієм, тобто створити сам фільм. Цей процес може передбачати розміщення фото і малюнків у потрібній послідовності, накладання ефектів та переходів, створення субтитрів, додавання звукової доріжки, склеювання декількох фрагментів відео тощо. Якщо програма, в якій ви працюєте, не підтримує формат відео, знайденого в Інтернеті, його треба конвертувати у відповідний формат. Можна використати для цього програму Format Factory. Це багатофункціональний і потужний конвертер медіафайлів. Програма зручна у використанні. При необхідності можна безкоштовно завантажити з Інтернету.

Загальні принципи оформлення буктрейлера:

Якісність. Малюнки мають бути чіткими і без сторонніх елементів (реклама, написи). Всі сторонні написи потрібно прибрати або замалювати за допомогою графічних редакторів (програм для обробки на комп'ютері цифрових зображень). З цією метою можна використати стандартну програму Microsoft Windows Paint. Аудіотрек має бути на одному рівні гучності, без зайвих шумів.

Лаконізм. Анімацію, футажі, шуми, відеоефекти використовувати дуже економно. Не варто перевтомлювати глядачів красивою і ефектною “водою”. Ваша мета — прорекламувати книгу, а не хизуватись набором ефектів.

Стилістична єдність. Музика і відеоряд повинні пасувати один до одного. Так, загадкові картинки у жанрі “фентезі” навряд чи поєднуватимуться з хвацьким репом, а лірична елегія Бетховена “До Елізи” зі сценами гонитви та перестрілок. Бажано дотримуватися однаковості ілюстрацій: якщо мальовані ілюстрації — тільки мальовані, якщо аніме — тільки аніме, якщо фото — тільки фото. Цей принцип можна порушувати, якщо ви хочете зіграти на контрасті. Але такий прийом потребує дуже гарного смаку, є ризик схибити.

Посилання на правовласника. При використанні чужих матеріалів у своєму відео, потрібно в титрах або в описі під відео вказати ресурси: звідки завантажений матеріал, авторів і правовласників.

VIII. Активно просувати ваш буктрейлер.
Для реклами книг можна використати сайт бібліотеки, популярні соціальні мережі, блоги, тематичні форуми.

Буктрейлер — спосіб просування читання, який зараз бурхливо розвивається у всьому світі. Маємо надію, що наші поради стануть вам у пригоді при створенні буктрейлера. Успіхів!

Интересная статья? Поделись ею с другими:


RSS-підписка

Підписка на публікації

Введіть ваш email:

Delivered by FeedBurner


Прозорро - публічні закупівлі

Я МАЮ ПРАВО!

Единая страна!
.