Холодулькіна І. Творча палітра «Музей воскових фігур» : з циклу заходів у рамках культурно-освітньої програми “Європейська світлиця” : сценарій / І. Холодулькіна. — Миколаїв : ОБЮ, 2011.



Творча лабораторія для фахівців - Поради методиста
17.02.2016 09:45 Обновлено 17.02.2016 09:58
Програма
1. Прогулянка музеєм. Вступне слово.
2. Жінка, що зупинила час. Експрес-огляд.
3. Електронне слайд-шоу «Символ Лондона».
I ведучий.
Доброго дня, шановні гості! Сьогодні ми зібрались з вами на творчу палітру “Музей воскових фігур”, яка присвячена ознайомленню з таємничою історією відомого Музею мадам Тюссо – символу Лондона, яскравої столиці елегантної країни-учасниці Європейського Союзу. Це продовження Сезону Великобританії — циклу заходів у рамках культурно-освітньої програми “Європейська світлиця”.
II ведучий.
Музеї — це культурно-освітні та науково-дослідні заклади, призначені для вивчення, збереження та використання пам'яток природи, матеріальної і духовної культури, прилучення громадян до надбань національної і світової історико-культурної спадщини.
Щороку 18 травня святкується Міжнародний день музеїв, у який деякі країни проводять Ніч музеїв.
I ведучий.
Основними напрямами музейної діяльності є культурно-освітня, науково-дослідна діяльність, комплектування музейних зібрань, експозиційна, фондова, видавнича, реставраційна, пам'яткоохоронна робота.
Музеї є юридичними особами, крім тих, що створюються і діють при підприємствах, установах, організаціях, навчальних закладах.
II ведучий.
За своїм профілем музеї поділяються на такі види: історичні, археологічні, краєзнавчі, природничі, літературні, мистецькі, етнографічні, технічні, галузеві тощо.
I ведучий.
На основі ансамблів, комплексів пам'яток та окремих пам'яток природи, історії, культури та територій, що становлять особливу історичну, наукову і культурну цінність, можуть створюватись історико-культурні заповідники, музеї-заповідники, музеї просто неба, меморіальні музеї-садиби.
II ведучий.
З часів античності віск використовувався в різних цілях: для консервування мумій, як захисний засіб, яким покривали картини. Стародавні римляни робили воскові зліпки з облич померлих, тримали вдома портрети друзів, виконані з воску. У середні віки фігури з воску ставили в церквах і капелах.
I ведучий.
Музей мадам Тюссо — музей воскових фігур у лондонському районі Мерілебон, який має філії в 10 містах (станом на 2010 рік) Амстердамі, Лас-Вегасі, Копенгагені, Нью-Йорку, Лос Анджелесі, Гонконгу, Шанхаї, Вашингтоні, Відні та Берліні. Він був заснований скульптором Марією Тюссо.
II ведучий.
Марі Тюссо (народилася 12 грудня 1761 року у Страсбурзі, померла 18 квітня 1850 року у Лондоні) — скульптор, засновниця відомого музею воскових фігур Мадам Тюссо в Лондоні.
I ведучий.
Марія народилася під ім'ям Марі Ґросгольц в родині ельзаського офіцера Йозефа Ґросгольца та швейцарської матері Анни-Марії Вальтер. Її батько загинув у Семирічній війні незадовго до народження Марі, по його смерті матір з дітьми переїхала до Берну та почала працювати економкою у лікаря Філіпа Вільгельма Куртіуса (1741—1794). Куртіус робив анатомічні моделі з воску, пізніше зайнявся виготовленням воскових фігур, портретів.
II ведучий.
У 1765 році Куртіус переїхав до Парижу і заснував там свою майстерню. Марі разом з матір'ю переїхали до нього у 1767 році — матір продовжила працювати економкою, а Марі почала вчитися мистецтву виготовлення воскових скульптур.
I ведучий.
У 1765 році він зробив воскову фігуру Маррі Жанни Дюбарі, коханки- фаворитки Людовіка XV. Ця модель та інші зажила докторові популярності в Парижі. Шаблон від цієї скульптури зберігся у музеї воскових фігур.
II ведучий.
Куртіус навчив Марі мистецтву воскових скульптур, у неї рано проявився талант до відтворення образів відомих людей того часу.
I ведучий.
Перша виставка воскових робіт Філліпа Кертіса відбулася в 1770 році і користувалася великим успіхом — це дозволило йому відкрити додактові виставки в інших відомих місцях Парижу. У 1776 році виставка відбулася в Пале-Рояль в Парижі. Наступна виставка на бульварі дю Тампль в 1782 стала попередником Кабінету жахів.
II ведучий.
Пізньої осені 1776 року у багатьох місцях Парижа можна було побачити великі афіші, виконані від руки, у якій йшлося: “Відвідайте восковий театр знаменитого доктора Кюрте! Приголомшлива виставка! Планетарій. Всі фігури як живі: бал у Версалі! Смерть Клеопатри! Багато знаменитих особистостей в повний зріст: герцог Орлеанський, пан міністр Фулон, філософ Руссо, поет Мольєр і багато інших”.
I ведучий.
Успіх цього шоу перевершив всі очікування. Люди шикувалися у величезні черги перед касою. А в касі сиділа Марі Гросхольтц, яка надалі стане відома світові як мадам Тюссо.
II ведучий.
В ті часи фотографію ще не винайшли, портрет замовлений пристойному художнику коштував недешево, тому воскові фігури користувалися великою популярністю. Їх виробляли багато паризьких майстрів, однак Куртіус був більш обдарованим, талановитим та спритнішим за інших. Два його столичних салони – один по сусідству з королівським палацом, інший на бульварі Тампля – приваблювали велику кількість людей.
I ведучий.
З часом її запросили виконувати моделі членів королівської сім'ї. Стосунки Марі з членами королівської сім'ї були настільки добрими, що її навіть запросили переселитися до Версалю, де вона викладала мистецтво зокрема сестрі короля Людовика ХVІ.
II ведучий.
Мадам Єлизавета – так усі чомусь називали незаміжню сестру Людовика – була сама доброта та лагідність, чого не скажеш про її невістку. Пихата красуня королева Марія Антуанетта перебуваючи не в дусі не пізнавала навіть особисту камеристку! За всі роки перебування при дворі Марі ледве обмінялася з королевою десятком слів. Зате Людовик викликав у молодої скульпторки таємне співчуття: незграбний товстун не вмів дати нікому відсіч і за будь-якого приводу звертався за порадою до дружини.
I ведучий.
У 1777 році Марія Тюссо створює свою першу воскову фігуру (Вольтер), а потім пішли Жан-Жак Руссо, Бенджамін Франклін. Під час французької революції вона зробила посмертні маски королівського прізвища.
II ведучий.
Врятувавшись від терору Марі повернулася до майстерні Куртіуса, який по смерті у 1794 році залишив її та колекцію скульптур Марі. У 1795 році вона одружилася з інженером Франсуа Тюссо, в них народилося два сини Жозеф і Франсуа.
I ведучий.
Ніякого романтичного почуття до майбутнього чоловіка у Марі не було, просто він був єдиним, хто наполегливо пропонував їй руку і серце, а головне, обіцяв допомагати в управлінні справами. Марі дійсно потребувала кмітливого помічника – на цей момент її салон воскових фігур значно збільшився і користувався значною популярністю парижців, однак її чоловік почав зловживати алкоголем. Крім того, він почав програвати в карти майже все, що Марі заробляла виставкою воскових фігур.
II ведучий.
Правда, в закриту частину експозиції допускались лише обрані та за окрему плату. Там, в підвалі, на полицях стояли в ряд воскові голови тих, хто загинув в роки терору. Видовище було зло віщим: багато хто (особливо дами), пізнаючи близьких чи друзів, втрачали свідомість. Марі придумала деякі нововведення: наприклад, почала відтворювати з воску цілі історичні сцени: наприклад, виліпила Шарлотту Корде, яка встромлює кинджал в груди Марата.
I ведучий.
Воскові фігури Куртіуса відіграли певну роль у Французькій революції. 12 липня 1789 року за два дні до початку революції, під час заворушень повстанці несли по вулицях воскові фігури Дюка Орлеанського та ненависного міністра фінансів Жака Неккера.
II ведучий.
Зі зміною влади Марі була арештована як одна з представників минулого режиму та співчуваючих. Під час ув'язнення, в тюрмі вона познайомилася з Жозефіною Богарне, майбутньою дружиною Наполеона Бонапарта. Під час режиму терору її засудили до смерті на гільйотині і не стратили тільки тому, що по смерті Робесп'єра її запросили зробити посмертну маску революціонера та його вбивці. Крім Робесп'єра вона зробила ще декілька масок інших жертв терору — Марії Антуанетти, Марата та багатьох інших.
I ведучий.
Одного прекрасного дня у 1802 році Марі впорядкувавши папери, вирішила залишити чоловіка і взявши з собою старшого чотирьохрічного Жозефа і свою колекцію віправилася в турне по Великобританії (назавжди), вона переїздить до Лондона. Ошелешеного Франсуа чекала на обідньому столі коротка записка: «Відправилася у Лондон у справах. Не чекай. Повернуся не скоро.» Після цього вони ніколи більше не бачилися.
З цього моменту, тобто з 1802 року, і починається літопис відомого лондонського музею мадам Тюссо.
II ведучий.
З початком правління Наполеона і погіршенням відносин між двома країнами, у зв'язку з англо-французькою війною Марія Тюссо і її колекція не можуть повернутися до Франції, вона не змогла повернутися і продовжила подорожувати по Великобританії і Ірландії.
I ведучий.
Після падіння Наполеона її молодшій син Жозеф приєднався до неї і у 1835 році вона обладнала свою першу постійну виставку на відомій Бейкер-стріт, що стало початком її відомого музею. Деякі зі скульптур були зруйновані, але знову відновилися завдяки шаблонам, які Марі зберігала.
Марі уже добре зрозуміла, що історія вигідно продається, а у англійській історії, як і у французькій, також не мало досить драматичних епізодів.
II ведучий.
Протягом наступних 33 років Марія веде трудове і тяжке життя подорожуючи з міста в місто зі своїм караваном. Їй доводиться займатися упакуванням і розпакуванням, реставрацією, пристроєм освітлення експозиції. Вона організовує рекламні і благодійні акції, на яких проводить агітації, збирає пожертви.
I ведучий.
Виставка за ці роки зазнала аварію корабля в Ірландському морі і пожежі. Проте за 33 роки кочового життя їй вдалося збільшити число своїх воскових портретів в чотири рази. У 70 років вона ще продовжувала кочувати, переїжджаючи з місця на місце до семи разів на рік.
II ведучий.
Мадам Тюссо звинувачували в «разложении нравов»: вона відкрила в музеї так звану особливу залу, що стала однією з центральних частин та отримала відомість, як Кабінет жахів. Частина виставки включала жертв французької революції, фігури самих кровожерливих злочинців та знаряддя їх злочинів: ножі, удавки, отрутні пігулки.
I ведучий.
Порушувачів закону Марі ліпила з натури: за домовленістю з тюремним керівництвом засуджені позували їй перед стратою. Напади преси лише забавляли мадам Тюссо: завдяки її новій ідеї прибутки закладу зросли втричі.
II ведучий.
З часом воскова колекція поповнилася фігурами інших знаменитих людей, серед них: Генріх VII, Марія Стюарт, Марія Тюдор, адмірал Нельсон, Вальтер Скотт, Байрон, Шекспір… Особливу увагу Марі приділяла деталям: колір очей, волосся, одяг – все повинно відповідати реальності.
I ведучий.
У 1842 році вона зробила власну скульптуру, яка ще досі зберігається у Музеї Мадам Тюссо. 15 квітня 1850 році у віці 88 років Марі Тюссо померла в Лондоні. До своїх останніх днів мадам активно займалася справами. Її музей став однією з визначних пам'яток Лондону з філіями у Амстердамі, Гонконзі, Лас-Вегасі, Нью-Йорку, Вашингтоні.
II ведучий.
У 1884 році колекція переїжджає на Мерілебон-роуд. А в 1925 році пожежа знищила багато фігур. Форми не постраждали, і фігури були реконструйовані.
Експозицію з 400 експонатів онук мадам Тюссо, Джозеф Рендал Тюссо, помістив у музеї недалеко від Бейкер-стріт, де вони знаходяться і по нині.
I ведучий.
Після того, як відвідувач вступає за поріг виставки, він потрапляє в розкішний салон обвішаний дзеркалами. Там він наштовхується на літню пані, акцент якої видає французьке походження. І якщо вона не почне рухатися, то її легко сплутати з восковою фігурою. Ми говоримо про Мадам Тюссо» (Зі слів екскурсовода 1842).
II ведучий.
У Лондоні мадам Тюссо вважали відьмою. Поговорювали, що за допомогою своїх ляльок вона займається чорною магією, і її будинок на Бейкер-Стріт обминали. Однак мало хто знав, що за жахливе минуле за плечима у цієї суворої, завжди одягнутої у чорне дами.
I ведучий.
Зазвичай власниця сама зустрічала відвідувачів і супроводжувала залами. Однак навряд чи хто-небудь зважився би назвати її милою, люб’язною чи просто приємною дамою. В її очах таїлось щось зловіще. Дюма старший, котрий частенько бував у музеї Тюссо задля вивчення зовнішності своїх майбутніх героїв, сторонився власниці, стверджуючи, що «кістлява мадам» ненавидить людей, готова на все.
II ведучий.
Людей Марі Тюссо і в правду не любила. Вірніше, глибоко зневажала. Авжеж були окремі люди, які заслужили її повагу. І все ж вона не змогла забути кровожерливий натовп біля гільйотини, котрий радісно вітав загибель людей, яких Марі любила. В якомусь сенсі справа всього її життя – створення музею – надихала таємнича ідея помститися стаду (на старості років вона зізналася в цьому сину). Тепер мадам Тюссо – володарка натовпу, вона може маніпулювати їх примітивними емоціями і цинічно перетворювати ці емоції в гроші.
I ведучий.
За 9 років до своєї смерті, у віці 80 років, Тюссо створила восковий автопортрет: не дуже привітлива стара з крючкуватим носом, в чорній пелерині і в чорному капорі, до тепер вона зустрічає відвідувачів біля входу до музею.
II ведучий.
Після смерті власниці бізнес перейшов до її онуків і правнуків. Музей пережив декілька пожеж (найстрашніше, що може статися в такому закладі) і пряме влучення бомби підчас Другої світової війни. Багато безцінних експонатів було втрачено назавжди, але експозиція з дивовижною завзятістю відроджувалася.
I ведучий.
Наприклад, в грудні 1890 року (вже рівно 40 років, як мадам Тюссо не було в живих) 30 тис. натовп зібрався біля будівлі лондонського музею, бажаючи подивитись на новинку – виконану Теодором Тюссо, нащадком Марі, сцену злочину, і звичайно побачити відому злочинницю Флоренс Мейбрік. Цей небувалий ажіотаж був викликаний тим, що в Англії заборонили публічні страти, позбавивши народ найаншлаговішого у світі спектаклю. Так що Марі Тюссо чудово передбачила майбутнє.
У 2000 році було відкрито представництво музею в Гонконзі.
II ведучий.
Найбільш відомі фігури в музеях мадам Тюссо: Адольф Гітлер, Уїнстон Черчілль, Амітабха Баччан, Андреас Папандреу, Бейонсе, Брітні Спірс, Крістіна Агілера, Колін Фаррелл, Діана Спенсер, Емі Уайнхаус, Джордж Клуні, Джастін Бібер, Майкл Джексон, Джордж Уокер Буш, Дженніфер Лопес, Джессіка Сімпсон, Джулія Робертс, Кайлі Міноуг, Мадонна, Леді Гага, Мерилін Монро, Махатма Ганді, Нельсон Мандела, Опра Уїнфрі, Оззі Осборн, Періс Хілтон, Іоанн Павло II, Тоні Блер, Сальма Хайек, Семюель Л. Джексон, Spice Girls, Ашер, Ван Хельсинг, Вікторія Бекхем, Вільям Шекспір, Вуді Аллен та багато інших видатних постатей.
I ведучий.
Виготовлення воскової фігури – процедура складна і клопітка. Робота може тривати від двох до дев’яти місяців і потребує немалих затрат – від 2,5 до 6 тис. доларів. Над кожним експонатом працює ціла команда: скульптор, гример, постижер, спеціаліст по манекенам, перукар, стоматолог та багато інших.
II ведучий.
Спочатку треба приготувати віск. Для цього в спеціальній лабораторії звичайний бджолиний віск відбілюють та наповнюють домішками, які дозволяють йому витримувати серйозний перепад температур – від + 40 до – 40°С. Склад домішок зберігається у секреті, відомо лише те, що технологія їх виробництва досить коштовна: в Україні кілограм воску до обробки коштує 15 грн., а після неї – 200 грн.
I ведучий.
В даний час технологія створення воскових фігур не зазнала значних змін, але з'явилися більш широкі можливості використовувати нові матеріали, такі, як штучний шкірний покрив або пластик для імітації очей і нігтів. Для достовірності створення духу епохи тепер використовуються не тільки костюм, інтер'єр, а й комп'ютерне моделювання голосу і шумового супроводу, анімація для створення задніх планів композицій і рух самих фігур.
II ведучий.
У музеї воскових фігур мадам Тюссо, Вас чекає зустріч з членами королівської сім'ї, відомими світовими діячами, філософами, поетами, композиторами, кінозірками, з зірками поп-музики, а в кімнаті жахів — з катами, що розправляються зі своїми жертвами. Колекція йшла в ногу з життям суспільства, запам'ятовуючи гарне, погане і величне.
I ведучий.
Можливо, найкращий на планеті, музей воскових фігур зберігає в даний час понад 1000 фігур видатних діячів політики, мистецтв, видатних полководців і великих учених. Звуки, запахи і рухи фігур створюють додаткові відчуття.
II ведучий.
При відвідуванні цього музею у вас є можливість зробити просто чудові фотознімки. Статуї Наполеона і Робесп'єра були особисто виліплені мадам Тюссо з живих оригіналів, коли мистецтво фотографії взагалі було невідомо.
I ведучий.
Для довідки: Музей відкритий: з понеділка по п'ятницю з 10 по 17.30, у суботу та неділю з 9.30 до 17.30, адреса m.Baker Street Station, Marylebone Road, NW1 М. Вхідний квиток - 15 фунтів для дорослих, та 10,5 фунтів дитячий. Дитині від 5 до 15 років єдиний абонемент до “Мадам Тюссо” з Палатою Жахів + Планетарій.
II ведучий.
Декілька раз на рік в музеї стаються дивні та неприємні речі. Окрім того, музей постійно з кимось судиться, але ще жодного разу не програв тяжби. Видно, про це, мадам Тюссо якимсь чином також попіклувалась…
I ведучий.
Ми з вами поринули у таємничий світ музеїв та ознайомилися з цікавими фактами з життя засновниці відомого Музею воскових фігур Мадам Тюссо. Сьогодні, щоб відвідати музей воскових фігур, вам не обов’язково купувати квиток до Лондону або Амстердаму, тепер це простіше, адже аналог створено і у нашій столиці – славнозвісному місті Києві. Чекаємо вас на наступних наших зустрічах.
Література:
Воронова М. Мадам Тюссо: сон марионетки [Текст] / М. Воронова // Личности. – 2015. – №10. – С. 102 - 121.
Илюшина И. Последователь мадам Тюссо / И. Илюшина // Экзо. — 2004 — № 9 — С. 90-95.
Пэгги Лу Повелительница кукол / Лу Пэгги // Караван историй. — 2004. — № 2. — С. 70-90.
Соревнование с гильотиной [Текст] // 7 я (сім'я). – 2008. – №28. – С. 7.
Інтернет-ресурси:
http://www.tournet.ru/great-britain/london-tusso.htm
http://www.tourister.ru/world/europe/united-kingdom/city/london/museum/545
http://gidtravel.com/country/britain/Muzey_voskoveh_figur_madam_Tusso_dp203.html
http://www.country.alltravels.com.ua/ru/great_britain/london/sight/museum-tyusso/
http://www.britain.by/sights/madam-tusso.htm
http://uk.wikipedia.org/wiki/Марі_Тюссо
http://ru.wikipedia.org/wiki/Музей_Мадам_Тюссо
http://www.travelone.ru/vl.php?c=44&vl=397
http://www.berlin-cityevents.de/2008/10/02/madame-tussauds-wax-museum-berlin/
< Попередня | Наступна > |
---|